کد خبر : 161413
انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - 13:58
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

آمار مرگ و میر در تهران کاهش یافت/خرید واکسن کرونا توسط شهرداری منتفی شد

آمار مرگ و میر در تهران کاهش یافت/خرید واکسن کرونا توسط شهرداری منتفی شد

به گزارش سایت خبری مدارا؛ چندی پیش اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد خرید واکسن توسط شهرداری تهران را دادند و معتقد بودند که شهرداری با خرید واکسن می توانند به گروه های هدف خود در شهرداری که در معرض آسیب بیشتری در برابر کرونا هستند کمک کند.

بحث های زیادی مطرح شد و در نهایت هم مدیران شهری اعلام کردند که باید شورا در این باره مصوبه بدهد تا آنها بتوانند این کار را به صورت قانونی ادامه دهند اما به یک باره  لایحه از دستور کار شورای شهر خارج شد.

از سوی دیگر دولت برای برخی گروه ها در شهرداری از جمله کارکنان بهشت زهرا، پاکبان ها واکسن در نظر گرفته است که در برخی مناطق شهرداری که قرار بود این واکسن قسمت پاکبان ها شود به مدیران شهری رسید و تخلفاتی صورت گرفت.

در خصوص آخرین وضعیت خرید واکسن، موضوع واکسن خواری، وضعیت بهشت زهرا در پیک کرونا با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

*چند جلسه پیش اعضای شورای شهر در صحن علنی پیشنهاد خرید واکسن توسط شهرداری تهران را دادند. این پیشنهاد بعد از صحبت‌های رئیس جمهوری بود که تقاضا کردند شرکت‌های خصوصی در بخش واردات واکسن کمک کنند. بعد از مطرح شدن خرید واکسن مدیران شهری اعلام کردند که باید شورای شهر در این زمینه مصوبه دهد تا بتوانند کار را قانونی پیش ببرند. قرار شد که این موضوع در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گیرد، حتی قرار بود بحث تأمین هزینه‌ها هم بررسی شود، اما در جلسه روز گذشته شورا، این موضوع از دستور کار خارج شد. شما که خودتان پیشنهاد خرید واکسن را داده بودید، در این باره توضیح می‌دهید که چرا این کار از دستورکار خارج شد.

قرار بود هزینه های خرید واکسن از محل بودجه رفاهی کارکنان و بودجه بیماری ها واگیر دار باشد

خرید واکسن در وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما دولت خواست که شرکت‌های خصوصی هم در بخش خرید کمک کنند. ما هم فکر کردیم برای کمک به دولت و همچنین با توجه به اینکه نیروهای خدماتی زیادی در شهرداری در اولویت تزریق واکسن هستند، ما این واکسن را خریداری کنیم.

بسیاری از افراد نیازمند در اولویت بالای تزریق واکسن قرار دارند، در نتیجه ما طرحی را آماده کردیم که امکان خرید واکسن فراهم شود و قرار بود که هزینه‌های آن هم از محل بودجه رفاهی خود کارکنان شهرداری و بودجه بیماری‌های واگیردار که در ردیف‌های بودجه شهرداری برای گروه‌های پرخطر بود، تأمین شود که توضیح می دهم چرا این موضوع از دستور خارج شد.

 

*از زمان شیوع کرونا در تهران ۲۴۰ راننده تاکسی جان خود را از دست داده‌اند، اما هنوز رانندگان تاکسی و همچنین رانندگان اتوبوس در اولویت دریافت واکسن نیستند. در این باره توضیح می‌دهید؟

رانندگان اتوبوس و تاکسی باید در اولویت دریافت واکسن باشند/فعلا نمی توانیم واکسن وارد کنیم

بله، باید رانندگان اتوبوس، تاکسی و همچنین پرسنل دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری که با مردم در ارتباط بیشتری هستند، در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند. قرار بود که بخش خصوصی هم در تأمین واکسن کمک کند، اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد فعلا نمی‌توانند بخش خصوصی این کار را انجام دهند و ما هم فعلا طرح خرید واکسن توسط شهرداری را از دستورکار خارج کردیم، اما اگر امکانات دوباره فراهم شود و تأییدیه‌های لازم داده شود، به فوریت این طرح به صحن شورا آمده و بحث و بررسی در باره آن انجام می‌شود.

کشور ما هم در ارائه خدمات اولیه سلامت مانند واکسیناسیون‌های رایگان پیشرو بوده است/ موضوع واکسن کرونا متفاوت است

بگذارید همین جا یک موضوعی را بگویم؛ کل ارائه خدمات پایه سلامت وظیفه حاکمیتی است، به هر حال در همه جای دنیا دولت‌ها این کار را انجام می‌دهند و البته کشور ما هم در ارائه خدمات اولیه سلامت مانند واکسیناسیون‌های رایگان پیشرو بوده است و رتبه خوبی هم داشته است، اما واکسن کرونا موضوعش متفاوت است. با توجه به شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌ها قدری کار سخت شده است و روند به کندی انجام می‌شود.

در بسیاری از کشورها افراد برخوردار هزینه واکسن خود را پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند

نکته بعدی این است که به خاطر کمبود واکسن در دنیا برخی کشورها که منابع محدود دارند، بخش خصوصی وارد شده و این واکسن را تأمین می‌کند و افراد برخوردار هم هزینه واکسن خود را پرداخت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و الباقی منابع هم برای قشر نیازمند و کسانی که قدرت تهیه واکسن را ندارند مصرف می‌شود.

ما کشوری را داریم که یک میلیون دز بخش خصوصی واکسن وارد کرده است و هر کسی بخواهد می‌تواند آن را تهیه کند. البته در کشورهای اندونزی و پاکستان هم این اتفاق رخ داده است و قرار بود در کشور آلمان هم بخشی از واکسن آزاد شود، اما به خاطر عدم وجود واکسن هنوز  این امر رخ نداده است.

فعلا  چون نمی‌تواند بخش خصوصی اقداماتی انجام دهد و تقریبا امکان‌پذیر نیست، فعلا طرح خرید واکسن از دستور کار شهرداری  خارج شده است. ممکن است برخی از شرکت‌ها هنوز مجوز ندارند و یا این که قیمت‌ها بسیار بالاست. در بسیاری از شرکت‌هایی که واکسن تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند بخش خصوصی هم شریک است و احتمال می‌رفت که واکسن بخش خصوصی وارد بازار و به فروش برسد، اما هنوز برای شرکت‌های خصوصی ایران دسترسی خریداری واکسن امکان‌پذیر نیست. ولی اشکالی هم ندارد، یکی از راه‌های برقراری عدالت در جوامع این است که گروه‌های برخوردار از منابع دولتی کمتر و یا محدودتر استفاده کنند و گروه‌های برخوردار با هزینه شخصی خودشان واکسن را تهیه و منابع دولتی در اختیار افرادی قرار گیرد که توانایی تأمین واکسن را ندارند.

 

*اخیراً موضوع واکسن‌خواری در شهرداری تهران مطرح است و این که برخی از مدیران‌ به جای پاکبان‌ها واکسن را تزریق کرده‌اند. چه راهکاری تعبیه شده تا دیگر این موضوع رخ ندهد؟

شهرداری فقط لیست می دهد/ واکسیناسیون با وزارت بهداشت است/ شهرداری ۲۷۰۰ واکسن دریافت کرد وو این عدد در مقابل نیروهای خدماتی ما ناچیز است

کار واکسیناسیون کلا توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، شهرداری واکسنی در اختیار ندارد، فقط شهرداری لیست را تهیه می‌کند. در کل تهران تاکنون برای شهرداری ۲۷۰۰ واکسن در نظر گرفته شده است. این درحالی است که نیروهای خدماتی ما بیش از ۲۰ هزار نفر هستند و این عدد در مقابل نیروهای ما ناچیز است.

بسیاری از کسانی که در اولویت دریافت واکسن بودند خودشان نخواستند واکسن بزنند

البته در برخی از مناطق افرادی بودند که در اولویت دریافت واکسن قرار داشتند اما خودشان راغب به تزریق نبودند. به عنوان مثال چند نفراز تطهیرکنندگان سازمان بهشت‌زهرا گفتند که واکسن نمی‌زنند.

 

*در مورد تخلفات توضیح دهید؟ چرا واکسن های اضافه عودت داده نشده است؟

اما در مورد تخلفات در این زمینه باید بگویم  در برخی مناطق تخلفی صورت گرفت و برخی به جای پاکبان‌ها واکسن تزریق کردند. البته گفته می‌شود چند دز واکسن اضافه بوده و کارکنان  از آن استفاده کردند. بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که در اغلب کشورهای دنیا واکسن در اختیار داروخانه‌هاست و افراد بر اساس کد ملی و گروه اولویت (مثلاً افراد بالای ۶۰ سال) به داروخانه رفته و واکسن را دریافت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

در کشور ما واکسن زیاد نیست که بخواهد اضافه هم بیاید و این موضوع توجیه پذیر نیست 

البته تحقیقات هم نشان داده افرادی که در اولویت هم نبودند واکسن تزریق کردند. آنهم از واکسن‌های اضافه، ماجرا از این قرار است که به خاطر زنجیره سردی که واکسن دارد و باید درجه حرارت آن زیر صفر باشد وقتی یخ زدایی صورت می‌گیرد حتماً باید از آن واکسن استفاده شود، اما در کشور ما واکسن زیاد نیست که بخواهد اضافه هم بیاید و این موضوع توجیه پذیر نیست و باید بر اساس اولویت واکسن تزریق شود.

البته شهردار تهران با قاطعیت در این زمینه برخورد کرده و چند نفر را به خاطر همین کار عزل کرده است. البته این کار یک حسن دارد و آن حسن این است که بقیه حساب کار دستشان می‌آید که زیر ذره بین نظارت مردم و رسانه‌ها قرار دارند و یک عیب دیگر هم دارد و آن این است که این اقدامات باعث می‌شود که یک سری از مشکلات محو شود و دیگر در باره آن حرف زده نشود. ما باید به این اقدامات بر مبنای وسعت تخلف توجه کنیم و نگذاریم به زرد شدن تبدیل شود.

 

*شنیده شده است که به پاکبان‌های افغان واکسن تزریق نمی‌شود، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

ببینید! پاکبان‌ها ابتدا در اولویت اول نبودند و به نظر من اگر با ما مشورت می‌کردند، بعد از تطهیرکنندگان بهشت زهرا ،سیستم حمل و نقل عمومی (رانندگان تاکسی و اتوبوس) در اولویت بودند.

ما در ۱۴ ماه گذشته ۲۴۰ راننده تاکسی را به دلیل کرونا از دست داده‌ایم، اما دو نفر از پاکبانان جان خود را از دست داده‌اند، البته همین جا تأکید می‌کنم که جان همه انسان‌ها ارزشمند است.

گروه پزشکی خط اول بودند و باید واکسیناسیون برای آنها انجام می‌شد. پاکبان‌ها در جدول وزارت بهداشت در اولویت سوم بودند اما با تغییر مکانیزم در اولویت اول قرار گرفتند.

 

*با توجه به این که تعداد زیادی از رانندگان تاکسی و اتوبوس جان خود را به دلیل کرونا از دست دادند و هنوز هم در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند، شهرداری تهران برای این قشر از جامعه که در ارتباط مستقیم با مردم هستند، چه اقداماتی انجام داده است؟ در این باره توضیح می‌دهید.

نامه نگاری کردیم / اولویت بندی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود

نامه نگاری‌هایی صورت گرفته است، که این افراد در اولویت قرار گیرند. البته باید در این موارد  شهرداری با کمیسیون سلامت مشورت می‌کرد که نکرد، البته ما هم نمی‌دانیم با چه مکانیزمی اولویت‌ها جابجا شده است. اولویت بندی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و شهرداری نقشی ندارد .

برای ما هم فرقی کارگر افغان با ایرانی ندارد ما فقط لیست تهیه می‌کنیم/ سازمان ملل در مورد مهاجران  ورود کند

پاکبانان افغان هم اگر وزارت بهداشت آنها را در  اولویت قرار دهد آن را انجام می‌دهیم اما انتظار داریم سازمان ملل در مورد این افراد ورود پیدا کند و تمامی مهاجران  در ایران مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. دست شهرداری تهران نیست برای ما هم فرقی کارگر افغان با ایرانی ندارد. ما فقط لیست تهیه می‌کنیم و وزارت بهداشت بر اساس لیست ما دز و اکسن می‌دهد. برای کارگران افغان باید سازمان ملل ورود کند.

 

*قرار بود که شفاف سازی لازم در زمینه توزیع واکسن در شهرداری صورت گیرد اما اعضای شورا معتقدند که این اقدام به درستی صورت نگرفته است و شهرداری تهران فقط کد ملی و محل خدمت افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند بر روی سامانه قرار داده و با این کار مشخص نیست چه کسانی واکسن را دریافت کرده‌اند در این باره توضیح می‌دهید.

اگر وزارت بهداشت هم  مجوز دهد ما اسم فامیل افراد دریافت کننده واکسن را منتشر می‌کنیم

در تمام دنیا یک مسائلی به عنوان کدهای اخلاقی در پزشکی و در سلامت وجود دارد که باید رعایت شود و نام افراد محفوظ شود. شاید کسی دوست نداشته باشد اسمش منتشر شود که واکسن دریافت کرده است. مگر این که از تک تک آنها اجازه گرفته شود که نام آنها درج شود.

البته اگر وزارت بهداشت هم  مجوز دهد ما اسم فامیل افراد دریافت کننده واکسن را منتشر می‌کنیم، البته باید فردی که واکسن را زده راضی باشد که اسمش منتشر شده است.

 

*خب، از کجا مشخص شود واقعا کسی که واکسن را دریافت کرده در اولویت بوده، این طور که نمی‌توان نظارت کرد، چطور مردم از روی کد ملی متوجه شوند این فردی که واکسن  دریافت کرده مدیر بوده یا پاکبان؟

باید قبل از واکسیناسیون یک پروتکل‌هایی طراحی می‌شد

مدیری که تخلف کرده، وقتی ثابت شود با وی برخورد می‌شود. امروز می‌گویند فلان مدیر واکسن زده است، این موضوع باید ثابت شود. البته بنده هم تأکید دارم که باید قبل از واکسیناسیون یک پروتکل‌هایی طراحی می‌شد و توضیحاتی به افرادی که در این جریان قرار می‌گرفتند داده می‌شد نه این که حالا فرد بگوید من چون واکسن اضافه آمد زدم. باید روند درست صورت می‌گرفت و افراد تفهیم می‌شدند که چطور کار را انجام دهند و اگر اضافه واکسن را زدند عواقب آن چیست.

 

*در خصوص آخرین آمار فوتی‌ها در تهران بر اثر کرونا توضیح می‌دهید؟

مرگ و میر در تهران به زیر۱۲۰ رسید اما همچنان بالاست/ قبور آماده هم در بهشت زهرا به اندازه کافی داریم

کار بهشت زهرا نسبت به هفته‌های گذشته سبک تر شده است و میزان مرگ و میر از ۱۵۰ نفر در روز به زیر ۱۲۰ نفر رسیده است. ولی همچنان بالاست، چراکه ما در هفته آخر اسفند به ۹ نفر در روز رسیده بودیم و حال ۱۲۰ نفر هستیم.

باز هم من در همین جا از تمام کارکنان بهشت زهرا تشکر می‌کنم که در این ایام تمام و کمال خدمت رسانی کردند البته سردخانه‌های بهشت زهرا گسترش پیدا کرده و قبور آماده هم در بهشت زهرا به اندازه کافی داریم.

اخبار مرتبط:
آیا لمینت دندان درد دارد؟
آیا لمینت دندان درد دارد؟

روش‌های بسیاری برای ترمیم دندان‌ها و ایجاد ظاهری مناسب برای آن‌ها ایجاد شده است. با بهره‌گیری از این روش‌ها می‌توانید دندان‌هایی زیبا و لبخندی دلنشین را تجربه کنید. از جمله پرکاربرد‌ترین روش‌های درمانی و زیبایی دندان می‌توان به لمینت دندان اشاره کرد. با استفاده از لمینت می‌توان به اصلاح فرم و رنگ دندان‌ها پرداخت. بیش‌تر افرادی که قصد استفاده از لمینت دندان را دارند، با این سوال مواجه می‌شوند که آیا لمینت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم که روند کلی لمینت دندان بدون درد است. در ادامه به بررسی لمینت دندان پرداخته و نکاتی را بیان می‌کنیم که لمینت در آسان‌ترین روش انجام شود.

تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است
تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان در دستور کار استانداری است

استاندار اصفهان گفت: تأمین اعتبار سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ در دستور کار استانداری است.

اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه
اسکان ۳۶۶ هزار مسافر تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی در مدارس اصفه

اصفهان - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان از پذیرش بیش از ۳۶۶ هزار مسافر نوروزی توسط آموزش و پرورش اصفهان تا نهمین روز از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است