به گزارش سایت خبری مدارا؛ بر اساس پیشبینیهای انجامشده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، صبح امروز با توجه به وزش باد مؤثر و پراکندگی آلایندهها طی ساعات گذشته کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده قابل قبول قرار گرفته است، هرچند با افزایش تردد خودروها و کاهش تندی باد برقراری وضعیت ناسالم برای گروههای حساس در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.
به نوشته فارس، افزایش نسبی تندی باد در طول روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلایندهها را تا حدودی فراهم خواهد کرد. کاهش تندی باد همراه با افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت یکشنبه سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و کیفیت هوا در مناطق پرتردد در وضعیت ناسالم برای گروههای حساس قرار میگیرد.
با کاهش تندی باد تا صبح فردا همزمان با افزایش تردد خودروها بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروههای حساس قرار خواهد گرفت.
بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۹۸ یعنی شرایط قابل قبول قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۹۷ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول بود.
گفتنی است در دو ماه اخیر ۲۶ روز شرایط وارونگی دما را تجربه کردهایم که باعث آلودگی هوای تهران شده است. شاید این تصور در بین غالب مردم وجود داشته باشد که با بارش باران یا برف باید کیفیت هوا مناسب شود اما اینگونه نیست.
حسین شهیدزاده، مشاور معاون حمل و نقل ترافیک و مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره همزمانی این بارشها و آلودگی هوا اظهار میکند: بسیاری از انواع آلودگی قابل حل در باران و برف نیستند و در هوا باقی میمانند. برخی دیگر از آلایندهها نیز تنها با باد از هوا خارج میشوند. به عبارتی بارندگی بهتنهایی باعث کاهش آلودگی نمیشود و وزش باد بیش از بارندگی تاثیرگذار است.
وی میافزاید: تنها برخی از آلایندهها قابل حل در آب هستند. مقداری از آنها با بارش برف و باران حل میشوند و با نشستن بر زمین از بین میرود.
شهیدزاده تاکید و خاطرنشان میکند: آلاینده شاخص این روزهای هوای تهران ذرات معلق است که در آب حل نمیشود و تنها وزش باد آن را از بین میبرد.
به گفته دیگر کارشناسان نیز حتی بارش باران در شرایط آلودگی هوا به دلیل ترکیب باران با عناصر شیمیایی موجود در هوا بر کاهش آلودگی هوا موثر نخواهد بود چراکه باران تبدیل به باران اسیدی میشود.
محسن روشنی، مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- میگوید: معمولا وزش باد با سرعت حداقل چهار یا پنج متر بر ثانیه میتواند «کیفیت هوا» را افزایش دهد اما بارش باران اگر با تهویه مناسب همراه نشود، نمیتواند به بهتر شدن کیفیت هوا کمک کند.
از سوی دیگر یکی از پدیدههایی که برخی مواقع در شرایط بارش باران رخ میدهد، کم شدن ارتفاع لایه اختلاط هواست، پدیدهای که سبب افزایش غلظت آلایندههامیشود چراکه کاهش ارتفاع لایه اختلاط، باعث کوچکتر شدن فضای گردش آلایندهها و در نتیجه افزایش غلظت آنها می شود.
به گفته حسین شهیدزاده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون معمولا انسان ساخت هستند. بخش زیادی از این ذرات معلق از خودروهای گازوئیلی و موتورسیکلتهای کاربراتوری تولید میشوند که هنوز در شهر تردد میکنند اما اگر از خودروهای انژکتوری – که دارای تجهیزات کاهش آلاینده نیز هستند- استفاده کنیم مسلما آلودگی کمتری را شاهد هستیم.