کد خبر : 271656
انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - 12:50
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

روزنامه جمهوری اسلامی: یکدست‌سازی، انحراف از انقلاب است / با ادامه این گفتمان آینده خطرناکی در انتظار کشورمان خواهد بود

جمهوری اسلامی نوشت: فلسفه انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه خانواده سلطنتی و عناصر وابسته به سلطنت بر کشور بود. این سلطه، از عوارض یکدست بودن حاکمیت بود. در آن دوران، شاه می‌خواست حاکمیت در کشور به صورت یکدست در اختیار او باشد و تمام کارگزاران مطیع فرمانش باشند. انقلاب اسلامی، این بساط را برهم زد و نظام مردمی جمهوری اسلامی را به وجود آورد تا عموم مردم بتوانند در حاکمیت سهیم و نقش داشته باشند. بنابراین، یکدست ‌سازی، انحراف از انقلاب است و همه باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی: یکدست‌سازی، انحراف از انقلاب است / با ادامه این گفتمان آینده خطرناکی در انتظار کشورمان خواهد بود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ روزنامه جمهوری اسلامی در بخشی از سرمقاله امروز خود با تیتر«یکدست‌سازی، انحراف از انقلاب» نوشته است؛

در مسائل داخلی این روزها بعد از مشکلات مستمر و پایان ‌ناپذیر معیشتی و اقتصادی، موضوع انتخابات از اهمیت و حساسیت بالائی برخوردار است. نوع برخورد با داوطلبان نمایندگی مجلس از یکطرف و انواع اظهارنظرهائی که بعضی از فعالان سیاسی درباره انتخابات مجلس و ساختار حکمرانی کشور می‌کنند از طرف دیگر، موضوعاتی هستند که اگر به آنها توجه و پرداخته نشود، آینده خطرناکی در انتظار کشورمان خواهد بود. به همین دلیل باید به این موضوع توجه ویژه شود و برای رفع این خطر تلاش فوق‌العاده‌ای به عمل آید.

متاسفانه بعضی فعالان سیاسی این روزها سخنانی گفته‌اند که نشان‌ دهنده عزم آنان بر ادامه دادن به مسیر خلاف قانون و خلاف مصالح عمومی است. دبیرکل یکی از احزاب خواستار یکدست‌تر شدن حکومت شده و برای آنکه بر این خواسته انحرافی خود سرپوش ظاهرپسندی بگذارد این را هم چاشنی سخنان خود کرده که تعدادی از مسئولین و وزرا انقلابی نیستند و باید کنار بروند و جای خود را به افراد انقلابی بدهند.

این سخن، حداقل به ۵ دلیل سخنی انحرافی و خلاف است.

اول آنکه یکدست ‌سازی با روح قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی در تضاد است. قانون اساسی مظهر تفرق قدرت است و به همین دلیل است که بر استقلال قوای سه‌گانه و عدم آنها در یکدیگر تاکید کرده است. یکدست ‌سازی حاکمیت، یعنی دستگاه‌های حاکمیتی همگی یکسان بیندیشند، یکسان عمل کنند و در هیچ زمینه‌ای تفاوتی با همدیگر نداشته باشند. این، چیزی است که مطرود قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی است.

دوم آنکه وجود اصول متعدد مربوط به آزادی بیان، قلم، اجتماعات و عقیده که در قانون اساسی وجود دارند، درصدد ایجاد تنوع و ترویج و تحکیم جریان یافتن سلایق و دیدگاه‌های مختلف سیاسی در جامعه هستند. قوانین فرعی و عادی نیز در تمام زمینه‌های حکمرانی همین هدف را دنبال می‌کنند و از این طریق درصدد میدان دادن به افراد، اقشار، صاحبان افکار و عقائد مختلف در چارچوب منافع ملی هستند تا از رهگذر نگرش‌های متنوع، تصمیمات جامعی اتخاذ گردد و کشور از مدیریتی جامع‌نگر برخوردار شود. این جامع‌نگری با یکدست ‌سازی سازگاری ندارد.

سوم آنکه مجلس شورای اسلامی ذاتاً جای کنار هم قرار گرفتن نقطه ‌نظرهای گوناگون است تا زمینه‌ای برای تضارب آرا باشد. از تضارب آراء است که قانون مفید و موثر به دست می‌آید. مجلس یکدست دچار فقر تضارب آراء است و هرگز نمی‌تواند قانون مورد نیاز جامعه را تدوین کند. بنابراین، مجلس یکدست برخلاف اقتضای ذاتی مجلس مورد نظر نظام جمهوری اسلامی است.

چهارم آنکه دولت نیز برای آنکه در بخش اجرا بتواند کارآئی قابل قبولی داشته باشد باید مجمعی از صاحبان توانمندی‌های فکری با آراء و نقطه ‌نظرهای متنوع باشد. دولتی که اعضاء آن یکدست باشند و همگی از یک صدا پیروی کنند و به یک نقطه چشم بدوزند، هرگز نمی‌تواند به تصمیمات جامع دست یابد. این وضعیت به فقر فکری بزرگی منجر می‌شود که کشور را دچار عقبگرد و یا حداقل درجا زدن می‌کند.

و پنجم آنکه انقلابی بودن اگر بطور دقیق مفهوم شود، با یکدست ‌سازی در تضاد آشکار است، زیرا فلسفه انقلاب اسلامی مبارزه با سلطه خانواده سلطنتی و عناصر وابسته به سلطنت بر کشور بود. این سلطه، از عوارض یکدست بودن حاکمیت بود. در آن دوران، شاه می‌خواست حاکمیت در کشور به صورت یکدست در اختیار او باشد و تمام کارگزاران مطیع فرمانش باشند. انقلاب اسلامی، این بساط را برهم زد و نظام مردمی جمهوری اسلامی را به وجود آورد تا عموم مردم بتوانند در حاکمیت سهیم و نقش داشته باشند. بنابراین، یکدست ‌سازی، انحراف از انقلاب است و همه باید برای جلوگیری از آن تلاش کنند.

انتخابات، تنها فرصتی است که مسئولان ارشد نظام می‌توانند از آن برای جبران انحرافاتی که از قانون صورت گرفته استفاده کنند. عمل به قانون در تمام مراحل انتخابات، بهترین راه برای ترمیم اعتماد عمومی است.

اخبار مرتبط:
سخنگوی وزارت خارجه پس از مذاکرات در رم: گفت و گوها مفید بود
سخنگوی وزارت خارجه پس از مذاکرات در رم: گفت و گوها مفید بود

دور دوم مذاکره بین ایران و آمریکا در رو به پایان رسید.

منبع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایرانی: گروسی در محل مذاکرات حضور ندارد و برنامه‌ای برای دیدار با او در رم نداریم
منبع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایرانی: گروسی در محل مذاکرات حضور ندارد و برنامه‌ای برای دیدار با او در رم نداریم

یک منبع نزدیک به هیات مذاکره‌کننده ایرانی در رم اخبار منتشر شده در مورد ارتباط سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رم با گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا را رد کرد.

تفسیر روزنامه جوان از نامه‌نگاری‌های اخیر ایران با روسیه و عربستان قبل از آغاز دور دوم مذاکرات با آمریکا
تفسیر روزنامه جوان از نامه‌نگاری‌های اخیر ایران با روسیه و عربستان قبل از آغاز دور دوم مذاکرات با آمریکا

روزنامه جوان نامه‌نگاری‌های هفته گذشته ایران با روسیه و عربستان را تحلیل کرده است.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است