کد خبر : 281648
انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۰ - 15:04
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

فانی: استخدام طلبه در آموزش و پرورش خلاف قانون است

علی‌اصغر فانی نوشت: در آغاز سال تحصیلی 03 – 1402 آموزش و پرورش نسبت به استخدام نیرو و همچنین 30 هزار طلبه اقدام کرد و این درحالی است که به استناد بند 11 ی ماده 6 به کارگیری نیروی انسانی از اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش بوده و این اقدام خلاف قانون می‌باشد.

فانی: استخدام طلبه در آموزش و پرورش خلاف قانون است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ «۱۳ هفته بدون شورا» عنوان یادداشت روزنامه اعتماد به قلم علی‌اصغر فانی است که در آن آمده: در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در زمان صدارت میرزا علیخان امین‌الدوله انجمن معارف تشکیل شد. در این انجمن وزیر علوم و تنی چند از فضلا و دانشمندان عضویت داشتند. انجمن مذکور موفق به‌ تاسیس و اداره تعدادی مدرسه شد.

در سال ۱۳۰۰ قانون شورای عالی معارف به‌ تصویب مجلس شورای ملی رسید و در سال ۱۳۱۶ وزارت معارف به‌ وزارت فرهنگ تغییر نام یافت. در سال ۱۳۳۱ قانون شورای عالی فرهنگ به ‌تصویب مجلسین سنا و شورای ملی رسید. در سال ۱۳۴۵ شورای عالی آموزش و پرورش از تصویب کمیسیون مجلس گذشت و در سال ۱۳۴۷ اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شد.

در سال ۱۳۵۸ لایحه تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به‌ تصویب شورای انقلاب رسید و در ۲۵/۹/۶۵ و ۲۹/۷/۸۱ اصلاحیه‌هایی در آن صورت گرفت. شورای عالی آموزش و پرورش قدیمی‌ترین شورا در کشور است.

براساس ماده ۱ اصلاحیه مورخ ۲۹/۷/۱۳۸۱ مجلس شورای اسلامی، «شورای عالی آموزش و پرورش» مرجع سیاستگذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است. در ماده ۱ این اصلاحیه، ریاست شورای عالی آموزش و پرورش با رییس‌جمهور است و در غیاب او، وزیر آموزش و پرورش ریاست جلسه را برعهده خواهد داشت.

در ماده ۶ قانون تشکیل شورا به ‌وظایف و اختیارات شورا پرداخته است. این ماده از ۱۵ بند تشکیل شده که ذیلا برخی از آنها آورده شده است.

بند ۲: بررسی و تصویب هدف‌ها و نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش، جهت ارایه به ‌مجلس شورای اسلامی.

بند ۳: بررسی و تصویب برنامه درسی و تربیتی کلیه موسسات آموزشی کشور که در حوزه وزارت آموزش و

  پرورش قرار دارند.

بند ۴: بررسی طرح‌ها و لوایح مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شورای اسلامی.

بند ۵: تایید انطباق مطالب کتاب‌های درسی با برنامه‌های مصوب شورا.

بند ۶: بررسی و تصویب اساسنامه هر نوع موسسه تعلیماتی جدید.

بند ۹: بررسی و تصویب ضوابط ارزشیابی نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش.

بند ۱۱: بررسی و تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان،

به‌ تناسب  احتیاجات در مراحل تحصیلی با رعایت ضوابط عمومی گزینش در کل کشور.

در ماه‌های اخیر و در غیاب شورای عالی آموزش و پرورش اظهاراتی مطرح شده یا اتفاقاتی افتاده که در حیطه اختیارات شورای عالی بوده، اما بدون طی مراحل قانونی -بدون توجه به ‌وظایف و اختیارات شورای عالی- به‌وقوع پیوسته است:

۱- وزیر آموزش و پرورش جداسازی محتوای آموزشی دختران و پسران را مطرح کرد. به استناد بندهای ۱ و ۳ و ۵ از ماده ۶ قانون تشکیل شورا ‌باید این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح و در صورت تصویب رسانه‌ای می‌شد.

۲- در آغاز سال تحصیلی ۰۳ – ۱۴۰۲ آموزش و پرورش نسبت به استخدام نیرو و همچنین ۳۰ هزار طلبه اقدام کرد و این درحالی است که به استناد بند ۱۱ ی ماده ۶ به کارگیری نیروی انسانی از اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش بوده و این اقدام خلاف قانون می‌باشد.

۳- طرح مدرسه مسجدمحور توسط مجلس شورای اسلامی به ‌تصویب رسیده درحالی که به استناد بندهای ۱، ۲، ۳، ۴، و ۵ ماده ۶ قانون تشکیل شورا، هر طرح یا لایحه در حوزه تعلیم و تربیت قبل از طرح در جلسه علنی مجلس باید به‌ تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برسد.

بی‌توجهی به ‌شورا و جایگاه آن در طول دو سال و نیم (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) که به ‌طور منظم جلسات خود را نداشته، روند امور بزرگ‌ترین دستگاه دولتی و حاکمیتی را مختل کرده است.

شایسته است وزیر آموزش و پرورش با استفاده از مفاد ماده ۹ (ترکیب اعضای شورا) با هماهنگی ریاست جمهوری نسبت به ‌تکمیل اعضای شورا اقدام کند تا بتوان از توان این شورا بهره‌مند بود.

اخبار مرتبط:
عضو دفتر نشر آثار رهبری: مذاکره با آمریکا ارزنی از مشکلات ما را حل نخواهد کرد
عضو دفتر نشر آثار رهبری: مذاکره با آمریکا ارزنی از مشکلات ما را حل نخواهد کرد

مهدی فضایلی عضو دفتر نشر آثار رهبری نوشت: موضوع مذاکره با آمریکا را می‌شود یکی از قدیمی‌ترین و پرتکرارترین موضوعات در سیاست خارجی کشور در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران دانست؛ موضوعی که هرازگاهی مانند این ایام داغ می‌شود.

وزیر ارتباطات: یکی از بزرگترین اساتید من که چیزهای زیادی از آن یاد گرفتم، ‎یوتیوب بود
وزیر ارتباطات: یکی از بزرگترین اساتید من که چیزهای زیادی از آن یاد گرفتم، ‎یوتیوب بود

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دربیان موضع وزارت ارتباطات در زمینه رفع فیلتر یوتیوب برای دانشجویان، تاکید کرد که اجازه بدهید مسائل با کار کارشناسی طی شود.

روانبخش، نماینده مجلس: اگر پزشکیان قانون حجاب را ابلاغ نمی‌کند، قالیباف باید ابلاغ کند
روانبخش، نماینده مجلس: اگر پزشکیان قانون حجاب را ابلاغ نمی‌کند، قالیباف باید ابلاغ کند

نایب‌رئیس اول کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی گفت: فرمایش وزیر محترم ارشاد درخصوص لایحه جایگزین برای قانون عفاف و حجاب فرمایش دقیق و درستی نیست.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است