کد خبر : 303420
انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - 11:05
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

پشت‌بام سی و سه پل اصفهان مرمت می‌شود

مسوول پایش پل‌های تاریخی اصفهان گفت: پشت‌بام بنای تاریخی «سی و سه پل» پس از ۱۰ سال به‌صورت جامع و اساسی مرمت می‌شود.

پشت‌بام سی و سه پل اصفهان مرمت می‌شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ هادی اللهیاری افزود: مرحله نخست مرمت از پشت‌بام‌ جانب شرق این پل زیر نظر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شده و شامل سبک‌سازی، اصلاح ناودان‌ها و آجرفرش‌هاست.

به نوشته ایرنا؛ به گفته وی آخرین بار حداقل یک دهه پیش مرمت پشت‌بام سی و سه پل به‌صورت جامع صورت گرفت و در سال‌های اخیر نیز توسط گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مرمت‌های موضعی و موردی انجام شده است.

اللهیاری اظهار داشت: فرسودگی آجرها و مداخله‌هایی که از سال‌های گذشته بویژه زمانی که این پل مسیر تردد خودرو بوده از دلایل انجام مرمت جامع سی و سه پل است.

وی خاطرنشان کرد: پشت‌بام‌ سی‌ و سه پل نیازمند دست‌کم ۲ مرحله مرمت است که پس از تکمیل این مراحل باید در گام بعدی به مرمت بدنه‌ و درهای سی‌ و سه پل نیز پرداخت.

مسوول پایش پل‌های تاریخی اصفهان افزود: پایش سی و سه پل به‌طور مرتب انجام و مرمت‌های موردی توسط گروه امانی انجام می‌شود اما تصمیم بر این شد که مرمت کلی و جامع در چند مرحله بر روی آن انجام شود.

وی ادامه داد: امید است بتوانیم برای چند مرحله دیگر مرمت پل، اعتبار جذب کنیم و اتفاق خوبی برای سی و سه پل صورت بگیرد.

مسوول پایش پل‌های تاریخی اصفهان همچنین گفت: یادگاری‌ نویسی و شکستن درهای طبقه پایین سی و سه پل از مشکلاتی است که همیشه درگیر آن‌ هستیم.

اللهیاری یادآور شد: با توجه به اینکه سی و سه پل، چهارباغ عباسی و بالا را در ۲ سوی زاینده‌رود بهم متصل می‌کند، تردد بالایی دارد و از این رو نسبت به سایر پل‌های تاریخی از جمله خواجو در معرض آسیب‌ بیشتری قرار دارد.

«سی و سه پل» طولانی‌ترین پل تاریخی اصفهان و بزرگ‌ترین بنای روی آب در ایران شمرده می‌شود.

عدد ۳۳ تعداد طاق‌هایی است که طبقه اول پل را تشکیل می‌دهد و طبقه دوم دارای مسیر عابر پیاده با دیوارها و رواق‌هایی است که برخی از آنها به فضای باز گشوده ‌می‌شود.

اخبار مرتبط:
ذخیره سدزاینده‌رود به ۴۶۲ میلیون مترمکعب رسید
ذخیره سدزاینده‌رود به ۴۶۲ میلیون مترمکعب رسید

بنا بر اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، ذخیره سد زاینده‌رود اصفهان به ۴۶۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

ریزگردهای داخلی در آسمان اصفهان جولان می‌دهند
ریزگردهای داخلی در آسمان اصفهان جولان می‌دهند

رییس مرکز پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی اصفهان از انتشار گردوغبار در آسمان مناطق شرقی، شمالی و مرکزی استان بر اثر وزش باد و فعال شدن کانون‌های داخلی خبرداد.

۳۴ کیلوگرم تریاک در کاشان کشف شد
۳۴ کیلوگرم تریاک در کاشان کشف شد

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از توقیف یک دستگاه خودرو پژو حامل بیش از ۳۴ کیلو تریاک و دستگیری یک سوداگر مرگ در عملیات مأموران انتظامی خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است