کد خبر : 303879
انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - 08:04
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان کانون فرسایش بادی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان کانون فرسایش بادی است که ۱۵۰ هزار هکتار در شرایط بسیار بحرانی است.

یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان کانون فرسایش بادی است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ منصور شیشه فروش اظهار کرد: بر اساس پیش‌بینی هواشناسی شرایط وزش باد، گرد و خاک، افزایش دما و کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان تا آخر هفته جریان دارد.

به نوشته مهر؛ وی ادامه داد: بر این اساس کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید ۲ تا ۵ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی اتفاق می‌افتد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در مناطق شمال، شرق، اردستان، انارک، کاشان و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی عامل گرد و خاک در استان اصفهان است، اضافه کرد: از این رو در جلسه کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا اعلام شد با توجه به قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم مجدداً هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاک ورزی خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک وگچ و…است، متوقف شود.

وی ادامه داد: همچنین شاهد کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت هستیم.

شیشه فروش رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، عدم ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد وخاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه در این رابطه را ضروری دانست.

وی تاکید کرد: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ گردید نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی برای کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی نیز اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینک‌ه از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۱۵ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاه‌های شهرداری ۲۸ روز ناسالم در اصفهان ثبت شده است، اضافه کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده و ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز. هرند، ورزنه کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

وی اضافه کرد: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

شیشه فروش گفت: لازم است وزارت نیرو و سازمان‌های حفاظت محیط زیست. منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی در تأمین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در حوضه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان زدایی نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

اخبار مرتبط:
سومی دوچرخه‌سواران اصفهانی در رقابت قهرمانی کشور
سومی دوچرخه‌سواران اصفهانی در رقابت قهرمانی کشور

مهدی و نیما ناطقی در رقابت‌های دوچرخه‌سواری قهرمانی کشور در زنجان موفق به کسب سکوی سومی شدند.

مشمولان غیرغایب بدون وثیقه به سفر اربعین می روند
مشمولان غیرغایب بدون وثیقه به سفر اربعین می روند

معاون وظیفه عمومی استان اصفهان گفت: همه مشمولان غیرغایب که قصد زیارت عتبات عالیات را دارند می‌توانند در بازه زمانی ۱۷ تیر تا ۱۴ شهریور بدون وثیقه مجوز خروج از کشور را دریافت کنند.

برگزاری سمینار تخصصی تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئید در اصفهان
برگزاری سمینار تخصصی تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئید در اصفهان

بزرگترین سمینار تخصصی در تشخیص و درمان بیماری‌های تیروئید در اصفهان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است