کد خبر : 304131
انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۴ - 11:15
دسته‌بندی : اجتماعی، برگزیده ها
چاپ

حاجی‌دلیگانی: افزایش آمار بیکاری و تشدید مشکلات معیشتی ربطی به اتباع افغانستان در ایران نَدارد

نماینده مجلس گفت: بعضی جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه مهاجرت تاکید دارند که حضور اتباع بیگانه در کشورمان الزاما آسیب‌زا نیست و نباید مشکلاتی نظیر افزایش آمار بیکاری و تشدید مشکلات معیشتی را صرفا متوجه جمعیت بالای افغانستانی‌های ساکن ایران دانست. 

حاجی‌دلیگانی: افزایش آمار بیکاری و تشدید مشکلات معیشتی ربطی به اتباع افغانستان در ایران نَدارد

به گزارش سایت خبری مدارا: دیدبان نوشت: حسینعلی حاجی‌دلیگانی به عنوان نماینده فعلی و عضو پیشین هیات رئیسه مجلس و البته اظهارات مشابهی که در سال‌های اخیر برخی مسئولان دستگاه‌های دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره لزوم کنترل جمعیت اتباع بیگانه ساکن ایران مطرح کرده‌اند و حضور مهاجران بخصوص اتباع افغانستانی در کشورمان را «بیش از حد» و «آسیب‌زا» دانسته‌اند و نوع نگاهی که در میان این دسته از مسئولان کشور وجود دارد که براساس آن، معتقدند که ریشه برخی آسیب‌های اجتماعی و حتی بعضی جرم‌ها و جنایت‌ها به همین حضور بیش از حد اتباع بیگانه در کشور بازمی‌گردد، بعضی جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه مهاجرت تاکید دارند که حضور اتباع بیگانه در کشورمان الزاما آسیب‌زا نیست و نباید مشکلاتی نظیر افزایش آمار بیکاری و تشدید مشکلات معیشتی را صرفا متوجه جمعیت بالای افغانستانی‌های ساکن ایران دانست.

از نظر این دسته از کارشناسان، حتی نمی‌توان گفت که جمعیت کنونی مهاجران افغانستانی ساکن ایران، چه بین ۶ تا ۷ میلیون نفر باشد و چه آن را بیش از ۸ میلیون نفر در نظر بگیریم، الزاما بیش از حد است، چون در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، جمیعت بالاتری از مهاجران حضور دارند که نسبت بیشتری از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، اما نکته مهم این است که شرایط پیچیده اقتصادی، سیاسی و اجتماعی امروزِ ایران و توجه به این نکته که اغلب مهاجران ساکن کشورمان صرفا از اتباع یک کشور یعنی افغانستان هستند، اما در بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر، مهاجران جمعیت‌های متفاوتی از اتباع کشورهای مختلف را تشکیل می‌دهند و همچنین اغلب اتباع افغانستانی حاضر در ایران، فاقد مدارک اقامتی معتبر هستند، همه این مسائل، مساله حضور اتباع بیگانه و پیامدهای گوناگون آن برای کشورمان را پیچیده‌تر و ضرورت ساماندهی و کنترل جمعیت آن‌ها را برای دولت آینده بیشتر می‌کند.

اخبار مرتبط:
روزنامه جمهوری اسلامی: خوبی انتخابات در این بود که نه یک روحانی رئیس جمهور شد، نه یک نظامی
روزنامه جمهوری اسلامی: خوبی انتخابات در این بود که نه یک روحانی رئیس جمهور شد، نه یک نظامی

اکنون بزرگ‌ترین مشکل کشور، بحران اقتصادی است. ایران به رئیس جمهوری نیاز دارد که بتواند این بحران را برطرف نماید و مردم را از تنگنای معیشتی نجات دهد. با استفاده از اقتصاددانان هم می‌توان از عهده این کار برآمد، ولی اولویت با اینست که در کشوری با شرایط بسیار سخت اقتصادی یک اقتصاددان آشنا با جهان عهده‌دار مسئولیت اول اجرائی کشور باشد.

وحید حقانیان: دیدار ظریف با رهبری صحت ندارد / هدف از این لجن پراکنی‌ها صرفا جنگ روانی است
وحید حقانیان: دیدار ظریف با رهبری صحت ندارد / هدف از این لجن پراکنی‌ها صرفا جنگ روانی است

وحید حقانیان دیدار ظریف با رهبری را تکذیب کرد و نوشت: «متاسفانه، مجددا خبری جعلی، مبنی بر دیدار دکتر ظریف با مقام رهبری و تاکیدات ایشان، به نقل از بنده منتشر کرده اند. هدف از این لجن پراکنی‌ها و انتشار اخبار کذب صرفا جنگ روانی است. چرا دروغ؟ مواضع اینجانب صرفأ از طریق همین حساب کاربری در شبکه اجتماعی X و یا رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود.»

آیا کفن پوشان دوباره برای اخلال در کار دولت منتخب فعال خواهند شد؟
آیا کفن پوشان دوباره برای اخلال در کار دولت منتخب فعال خواهند شد؟

جمهوری اسلامی نوشت: آیا صدا و سیمای جمهوری اسلامی مانند سوابق گذشته خود با توجیه آزادی بیان بمباران خود را بر ریاست جمهوری شروع خواهد کرد؟

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است