کد خبر : 304432
انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - 14:46
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

نه مَردم به انجمن حجتیه!

گرچه حضورِ عوامل و بازیگران اعتقادی انجمن حجتیه در لایه‌های مختلف نظام حکمرانی مسجل است، اما با نتیجه این انتخابات می‌توان امیدوار شد دست‌ِ ردِ مردم به این تشکیلات، موجب کاهش نفوذ عوامل آن در عرصه‌های حکومتی باشد.

نه مَردم به انجمن حجتیه!

به گزارش سایت خبری مدارا؛ مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز گذشته با حضور حداکثری مردم نسبت به مرحله قبل در حالی برگزار شد که آیت‌الله خامنه‌ای پس از شرکت در انتخابات مقابل رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و گفت: «ان‌شاءالله مردم عزیزمان کار را در این مرحله تمام می‌کنند تا فردا شنبه رئیس جمهورمان را داشته باشیم.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر افزایش شوق و علاقه مردم در این مرحله از انتخابات ریاست جمهوری افزودند: «اگر این‌گونه باشد خرسند کننده است و امیدواریم خداوند متعال ملت را موفق و کشور را آباد کند و همه کسانی را که در این مسیر زحمت می‌کشند مشمول لطف و رحمت خود قرار دهد.»

ایشان چند روز پیش از این تلویحاً با اشاره به عدم مشارکت ۶۰ درصدی مردم در انتخابات اظهار داشتند: این عدم مشارکت به دلیل مشغله و گرفتاری مردم بود که کارشناسان باید بررسی کنند. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اضافه کردند: «کسانی که انتخابات را تحریم کردند مخالف جمهوری اسلامی نیستند.»

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پس از انصراف امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی از میدان رقابت‌ها، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی و مصطفی پورمحمدی ۴ کاندیدایی بودند که با هم به رقابت پرداختند.

اما از ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجدین شرایط این انتخابات، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر پای صندوق آرا رفتند. بنابر آنچه ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، در دور اول انتخابات مسعود پزشکیان توانست ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی را از آن خود کند. سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸، محمد باقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰، مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رأی کسب کردند. همچنین تعداد آرای باطله نیز یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۵۹ رأی اعلام شد.

بدین ترتیب مسعود پزشکیان فرزند محمدعلی با کد انتخاباتی ۲۲ و سعید جلیلی فرزند محمد حسن با کد انتخاباتی ۴۴ به مرحله دوم انتخابات راه پیدا کردند و بار دیگر دیروز برای رسیدن به صندلی شماره یک پاستور با هم رقابت کردند.

بنا به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رای دادن در داخل و خارج کشور هستند.

رای‌گیری در بیش از ۵۸ هزار شعبه در داخل کشور و ۳۴۴ شعبه در خارج از کشور انجام شد. بیش از ۸۰۰ هزار نیروی مردمی در هیئت‌های اجرایی و نظارتی سراسر کشور در حوزه‌های اخذ رای فعال بودند.

پیش از این از خطرات انجمن حجتیه و هشدارهای امام خمینی از قدرت گرفتن جریان تحجر و ضد مردمی این تشکیلات نوشته بودیم، لازم نیست اشاره کنیم این انتخابات توانست انجمن حجتیه و مولودِ دهه اخیر انجمن، جبهه پایداری را به عقب رانده و نظام جمهوری اسلامی را به آرمان‌های انقلاب اسلامی یعنی استقلال و آزادی نزدیک کند. گرچه حضورِ عوامل و بازیگران اعتقادی انجمن حجتیه در لایه‌های مختلف نظام حکمرانی مسجل است، اما با نتیجه این انتخابات می‌توان امیدوار شد دست‌ِ ردِ مردم به این تشکیلات، موجب کاهش نفوذ عوامل آن در عرصه‌های حکومتی باشد.

حواشی انتخابات

این انتخابات، حواشی به همراه داشته است. از جمله، بعد از اینکه حجت الاسلام سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات، در حسینیه جماران، رأی خود را به صندوق انداخت، از پاسخگویی به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما امتناع کرد. اما او به خبرنگاران سایر رسانه‌ها گفت: «امیدوارم همه ملت ایران، با هر گرایشی، با هر رویکردی در این انتخابات سرنوشت ساز شرکت کنند. امروز جوری نباشد که بعدا افسوس بخوریم از اینکه فرصت را از دست دادیم؛ همه بیایند و با شوق و به امید بهبود و به امید سربلندی ایران و انشاءالله که موفق باشند.»

محمدجواد ظریف هم که با مسعود پزشکیان در مدرسه‌ای در قلعه حسن‌خان رای خود را به داخل صندوق انداخت گفت: «می دانم که در گذشته امثال من نتوانستیم خواسته‌های شما را براورده کنیم. می‌دانم که فکر می‌کنید چه فرقی می کند چه کسی رئیس جمهور باشد، اما توجه کنید که امشب تکلیف ۸ سال آینده و شاید بیشتر مشخص می‌شود.»

وی افزود: «راه نشان دادن نارضایتی مدنی رای دادن است، رای دادن به کسی که مورد نظر شماست. نشستن در خانه یعنی رای آوردن کسی که مورد نظر شما نیست. یک رای شما برای آینده خودتان و بچه‌های شما مهم است.»

او پیش از این با شرکت در گفت وگو در یک لایو اینستاگرامی درباره دیدگاه خطرناک سعید جلیلی و اطرافیانش گفته بود: «بی‌اخلاقی‌های جلیلی برای شما تازگی دارد برای ما تازگی ندارد. این همه تحریم برای کشور آورده، راست‌راست به دوربین نگاه می‌کند و می‌گوید نه من این کار را نکردم. به همین خاطر اعصاب تماشای دروغ‌های جلیلی را ندارم.»

سیدمصطفی هاشمی‌طباء هم که در سال ۹۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود درباره خطرناک بودن ریاست جمهوری جلیلی در روزنامه شرق نوشت: «صراحتا باید گفت و هشدار داد که اگر فاجعه مشابه سال‌های ۸۴ تا ۹۲ و اشتباه در انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتد، این بار با این نوع تصمیمات، از جمله در مورد سیاست خارجی لطمات بزرگ و جبران‌ناپذیری بر سرزمین ایران و مردم آن وارد خواهد شد. بدون تردید رئیس‌جمهور رولزرویس‌سوار و شیک‌پوش که منافع کشور را حفظ کند، بر رئیس‌جمهور پرایدسوار کهنه‌پوش که خسارات ده‌ها میلیارد دلاری بر کشور وارد کند ارجح است و فراموش نکنیم علیرغم همه شعارهای مردمی تابع طرز فکر و مرامی است که می‌گوید «مردم چه کاره‌اند؟» از قدیم گفته‌اند مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.»

محمدرضا عارف هم رئیس جمهور شدن جلیلی را خطرناک توصیف کرد و گفت: «اگر روند انتخابات در سال‌های اخیر را ارزیابی کلی کنید به دو تفکر و شیوه حکمرانی می‌رسید. یک تفکر ریشه‌اش در آرمان انقلاب اسلامی و استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی بنا شد و به مردم سالاری باور دارد. تفکر دیگر خود را صاحب نظام ایدئولوژیک می‌داند و انحصارطلبانه فکر می‌کند و خود را پایبند به استمرار وضعیت موجود می‌داند و حضور خود را با هر هزینه‌ای ادامه می‌دهد که این ریشه در انجمن حجتیه دارد.»

معاون اول رییس جمهور در دولت اصلاحات اضافه کرد: «در دیدگاه اول وظیفه حکومت فراهم آوردن امکانات لازم در چارچوب قانون اساسی است. وظیفه حکومت رساندن به مقصد نهایی با قانون است. در دیدگاه اول ولی نعمت مردم بوده و دولت خدمتگزار مردم است. اما در دیدگاه دوم نظر مردم زینتی و تصمیمات در خفا گرفته می‌شود و مردم باید به آن عمل کرده و هیچ اعتراضی پذیرفته نیست. در دیدگاه اول زنان و مردان از حقوق برابر برخوردارند و قانون مبنای کار است. انتخاباتِ امروز رقابت بین دو تفکر، دو ایده و روش حکمرانی است. در دیدگاه دوم یک نگاه قیم‌مابانه‌ی انجمن حجتیه‌ای حاکم است. به نفع ایران است که به پزشکیان رای دهیم. اگر می‌خواهیم ایران برای ایرانیان باشد باید به پزشکیان رای دهیم.»

اشاره عارف به اظهارات مصباح‌یزدی، پدر معنوی جبهه پایداری است که رای مردم را زینتی می‌دانست و پس از او آیت‌الله رجبی، جانشین مصباح در موسسه امام خمینی هم در اظهارنظری در مخالفت با افرادی که مخالف دیدگاه آیت‌الله مصباح‌ بودند گفته بود: «حاکمیت وظیفه دارد مردم را به بهشت ببرد و مردم هم باید تابع محض ولایت فقیه باشند.»

با این حال در آخرین نظرسنجی که ایسپا منتشر کرد میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، با در نظرگرفتن نرخ پاسخگویی (۴۸ درصد)، کنترل متغیرهای موثر و آزمون صحّت‌سنجی داده‌ها، ۴۵ درصد با حاشیه خطای ۲ ± برآورد شده بود.

نتایج رسمی و نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری به این شرح است

کل آرای شمارش‌ شده: ۳۰.۵۳۰.۱۵۷ رأی

مسعود پزشکیان: ۱۶.۳۸۴.۴۰۳  رأی

سعید جلیلی:  ۱۳.۵۳۸.۱۷۹ رأی

مشارکت در این انتخابات ۴۹.۸ شد که نسبت به دور اول قابل قبول است.

اخبار مرتبط:
فرمانده کل سپاه: در آینده‌ای نه چندان دور ملل آزاده جهان طعم پیروزی را خواهند چشید
فرمانده کل سپاه: در آینده‌ای نه چندان دور ملل آزاده جهان طعم پیروزی را خواهند چشید

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی روز سه‌شنبه در عیادت خود از مجروحان لبنانی گفت: ایران اسلامی در کنار ملت مظلوم غزه و لبنان قهرمان خواهد بود.

محمود نبویان: چین و روسیه می توانند به کمک محور مقاومت بیایند
محمود نبویان: چین و روسیه می توانند به کمک محور مقاومت بیایند

نبویان به امکان واردات کالا‌های تحریمی از کشور‌های مقاومت اشاره کرد و گفت: «اگر قطعنامه‌ای قرار باشد علیه جبهه مقاومت در شورای امنیت تصویب شود، بودن چین و روسیه می‌تواند به کمک محور مقاومت بیاید.»

دبیر شورایعالی امنیت ملی: درمورد پاسخ به اسرائیل باید دقت کنیم
دبیر شورایعالی امنیت ملی: درمورد پاسخ به اسرائیل باید دقت کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران گفت: در مورد پاسخ به رژیم صهیونیستی باید دقت داشته باشیم که جبهه مقاومت درگیر یک جنگ است تک اقدام مفهوم ندارد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است