کد خبر : 313424
انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - 16:47
دسته‌بندی : سیاسی
چاپ

مطهرنیا: روسیه هرگز شریک استراتژیک ما نبوده است

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: روسیه همیشه شعار می‌دهد که ایران شریک استراتژیک ماست و با این شعار از برگ ایران به نفع خود استفاده می‌کند.

مطهرنیا: روسیه هرگز شریک استراتژیک ما نبوده است

به گزارش سایت خبری مدارا؛ گستردگی ارتباط ایران و روسیه همواره منتقدان و مدافعان سرسختی داشته است. در همه این سال‌ها برخی باور داشته‌اند که روسیه متحدی استراتژیک برای ایران است و برخی نیز روسیه رو کشوری می‌دانند که صرفا منافع خود را لحاظ می‌کند و در مواقع سخت پشت از مواضع ایران حمایت نکرده است. حالا و با حمایت پوتین از کریدور زنگزور که باعث قطع ارتباط مرزی ایران و ارمنستان می‌شود، نقدها به سیاست‌های دولت روسیه زیاد شده و به نظر میزان منتقدان بیش از گذشته شده است.

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «در سال‌های گذشته ایران تمایل شدیدی برای نزدیک شدن به روسیه از خود نشان داده و سفرهای متعدد پوتین به ایران و دیدارهایش با مقامات ایرانی و همکاری تهران و مسکو در عرصه‌های مختلف هم نشان از همین گستردگی روابط دو کشور داشته است. روابط ایران و روسیه فراتر از تصمیمات دولت‌ها بوده زیرا تصمیم‌های کلان در حوزه سیاست خارجی است در اختیار دولت‌ها به معنای قوه مجریه نیست».

او ادامه داد: «روسیه‌ گرچه تمایل دارد که بازیگر اصلی باشد اما در عمل چه در دوره برجام‌ و چه در دوره مذاکرات با غربی‌ها در دولت آقای رئیسی مشخص شد که نقش‌آفرین اصلی آمریکاست. به هر روی در دولت آقای روحانی هم همکاری‌های زیادی در حوزه‌های امنیتی و نظامی با مسکو وجود داشت و روسیه در جهت حمایت ایران از سوریه، از این کشور حمایت می‌کرد. همکاری‌هایی هم در حوزه اقتصادی و صنایع میان دو کشور ایران و روسیه وجود داشت».

 این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «در دولت آقای رئیسی این همکاری‌ها به ویژه در عرصه نظامی و امنیتی افزایش یافت. همگرایی دو کشور در عرصه مواجهه با تحریم‌های غربی هم موضع دیگری است که میان تهران و مسکو در میان بود. روسیه در حوزه قفقاز هم به ظاهر همراه با ایران بود اما در باطن چنین نبود و اخیرا دیدیم که موضوع کریدور زنگزور عملا خلاف منافع ایران حرکت کرد. این کشور در موضوع جزایر سه‌گانه هم هیچ وقت همراه ایران نبوده است. روسیه همیشه شعار می‌دهد که ایران شریک استراتژیک ماست و با این شعار از برگ ایران به نفع خود استفاده می‌کند؛ در صورتی که واقعا هیچ وقت این کشور شریک استراتژیک ما نبوده است».

مطهرنیا در پایان گفت: «روسیه در بزنگاه‌های مهم صرفا منافع خود را لحاظ کرده و بارها در همین یکی دو دهه اخیر دیده‌ایم که نظرات ایران را در سیاست‌گذاری‌های خود لحاظ نکرده است. در گذشته هم ایران از روس‌ها ضربات زیادی مورده‌اند؛ مشخصا در سال ۱۳۲۰ که بارها ایران مورد تعرض روس‌ها قرار گرفت. من فکر می‌کنم شعار شراکت استراتژیک با روسیه حتی در نگاه اصولگرایانِ ارزشی هم رنگ باخته است».

اخبار مرتبط:
سخنگوی سپاه: هیچ نیرویی از سپاه در ماجرای پیجرها شهید نشده
سخنگوی سپاه: هیچ نیرویی از سپاه در ماجرای پیجرها شهید نشده

سردار علی محمد نائینی سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که برخلاف شایعات بعضی رسانه‌ها و حساب‌های فضای مجازی، هیچ کدام از نیرو‌های سپاه پاسداران در حمله تروریستی اخیر که از طریق پیجر‌ها در لبنان صورت گرفت، به شهادت نرسیده است.

مصباحی‌مقدم: FATF در مجمع متوقف است؛ قرار است آقای پزشکیان در این رابطه نامه بزنند
مصباحی‌مقدم: FATF در مجمع متوقف است؛ قرار است آقای پزشکیان در این رابطه نامه بزنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: موضوع FATF در مجمع متوقف است و این توقف بررسی‌ها مربوط به امروز نیست.

واکنشِ معنادار جلیل محبی به حمله پیجری اسرائیل به حزب‌الله لبنان
واکنشِ معنادار جلیل محبی به حمله پیجری اسرائیل به حزب‌الله لبنان

جلیل محبی در توئیتی به حمله پیجری اسرائیل به لبنان واکنش نشان داد.جلیل محبی در توئیتی به حمله پیجری اسرائیل به لبنان واکنش نشان داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است