کد خبر : 314009
انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - 11:23
دسته‌بندی : برگزیده ها، سیاسی
چاپ

جزئیاتی بیشتر از خرابکاری اسرائیل در لبنان / المانیتور: نقشه اصلی این بود که در صورت وقوع جنگ، دستگاه‌ها را منفجر کنند، اما وقتی دو عضو حزب‌الله به ماجرا مشکوک شدند، اسرائیل مجبور به اجرای نقشه انفجار قبل از موعد شد

روزنامه نیویورک تایمز بامداد چهارشنبه مدعی شد که اسرائیل در پیجرهای ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، مواد منفجر کار گذاشته بود.

جزئیاتی بیشتر از خرابکاری اسرائیل در لبنان / المانیتور: نقشه اصلی این بود که در صورت وقوع جنگ، دستگاه‌ها را منفجر کنند، اما  وقتی دو عضو حزب‌الله به ماجرا مشکوک شدند، اسرائیل مجبور به اجرای نقشه انفجار قبل از موعد شد

به گزارش سایت خبری مدارا: ایرنا نوشت: روزنامه نیویورک تایمز بامداد چهارشنبه مدعی شد که اسرائیل در پیجرهای ساخت تایوان که وارد لبنان شده بود، مواد منفجر کار گذاشته بود.

این روزنامه به نقل از «مقام‌های آمریکایی و سایر مقام‌ها که از این عملیات مطلع شدند» نوشت، حزب‌الله لبنان این پیجرها را از شرکت تایوانی «گلد آپولو» سفارش داده بود و این دستگاه‌ها پیش از رسیدن به لبنان دستکاری شده بودند.

نیویورک تایمز افزود، دو مقام گفتند ساعت سه و ۳۰ دقیقه بعدازظهر در لبنان پیجرها پیامی دریافت کردند که وانمود می‌شد از طرف رهبری حزب‌الله ارسال شده است. اما این پیام مواد منفجره در پیجرها را فعال کرد.

به گفته سه مقام، پیجرها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که چند ثانیه قبل از انفجاری صدای بوق کوتاهی بدند.

به نوشته نیویورک تایمز، کارشناسان مستقل امنیت سایبری که تصاویر ویدیویی انفجارها را بررسی کرده‌اند، می‌گویند کاملا روشن است که شدت و سرعت انفجارها ناشی از نوعی مواد انفجاری بوده است.

میکو هیپونن کارشناسس شرکت نرم‌افزاری WithSecure و مشاور جرایم سایبری در یوروپول گفت: این پیجرها احتمالا به نحوی دستکاری شده بود که باعث این نوع انفجارها شده است. اندازه و قدرت انفجار نشان می‌دهد که علت آن فقط باتری نبوده است.

نیویورک تایمز به نقل از «چند مقام» نوشت که بیش از سه هزار پیجر از شرکت تایوانی گلد آپولو سفارش داده شده بود. این روزنامه مدعی شد که حزب‌الله این پیجرها را در میان اعضای خود در لبنان توزیع کرده بود و برخی از آنها به متحدان حزب‌الله در ایران و سوریه رسیده بود و حمله اسرائیل پیجرهایی را که روشن شده و پیام‌ها را دریافت کرده بودند، تحت تاثیر قرار داد.

خرابکاری رژیم صهیونیستی در تجهیزات ارتباطی تاکنون ۹ شهید در لبنان برجای گذاشته است. به دنبال این خرابکاری تاکنون نیز ۲ هزار و ۷۵۰ تن دیگر نیز در لبنان زخمی شدند.

به دنبال این اقدام، حزب الله با انتشار بیانیه ای اسرائیل را مسؤول انفجار پیجرها دانست و گفت: قطعا اسرائیل تقاص پس خواهد داد.

المانیتور هم به نقل از منابع اطلاعاتی نوشت که اسرائیل پس از جمع‌آوری اطلاعات مبنی بر اینکه دو تن از اعضای حزب_الله به نفوذ به دستگاه‌ها پی برده‌اند، حمله را انجام داد.

بر این اساس، نقشه اصلی این بود که در صورت وقوع جنگ تمام عیار، دستگاه‌ها را منفجر کنند تا به برتری استراتژیک دست یابند، اما  وقتی دو عضو حزب‌الله به ماجرا مشکوک شدند، اسرائیل مجبور به اجرای نقشه انفجار قبل از موعد شد.

عملیات انفجار دستگاه‌های فراخوان “پیجر” در لبنان حتی از ایالات متحده نیز مخفی نگه داشته شد.

هاآرتص هم نوشته است که گزارش‌های آمریکایی حاکی از آن است که اسرائیل دستگاه‌های پیجر در لبنان را از طریق پیامک منفجر کرده است.

در همین حال آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل به واشنگتن اطلاع داده است که این عملیات با جاسازی مقدار کمی مواد منفجره در داخل دستگاه‌های پیجر انجام شده است.

اخبار مرتبط:
رئیس هلال احمر: ۹۵ مصدوم حادثه تروریستی لبنان به ایران منتقل شدند / بیشتر مصدومان از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌های جدی هستند
رئیس هلال احمر: ۹۵ مصدوم حادثه تروریستی لبنان به ایران منتقل شدند / بیشتر مصدومان از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌های جدی هستند

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: ۹۵ نفر از مصدومان حادثه تروریستی لبنان توسط تیم‌های درمانی و امدادی داوطلب جمعیت هلال‌احمر ایران، برای ادامه روند درمان به داخل کشور منتقل شدند. وی افزود: بیشتر مصدومان و مجروحان این حادثه تروریستی از ناحیه دست و چشم دچار آسیب‌های جدی هستند و به محض ورود به ایران، به بیمارستان‌های تعیین شده اعزام می‌شوند.

بن‌سلمان: بدون تشکیل دولت فلسطین، با اسرائیل رابطه برقرار نخواهیم کرد
بن‌سلمان: بدون تشکیل دولت فلسطین، با اسرائیل رابطه برقرار نخواهیم کرد

ولیعهد عربستان سعودی می‌گوید که بدون تشکیل دولت فلسطین، با اسرائیل رابطه برقرار نخواهیم کرد. وی افزود: این کشور از تلاش‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین دست نخواهد کشید.

ضرب و شتم کودکان کار در یک مرکز نگهداری / بهزیستی: این مرکز تعطیل و مدیر و نگهبان هم بازداشت موقت شدند
ضرب و شتم کودکان کار در یک مرکز نگهداری / بهزیستی: این مرکز تعطیل و مدیر و نگهبان هم بازداشت موقت شدند

سازمان بهزیستی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پس از انتشار فیلمی در شبکه‌های اجتماعی از ضرب و شتم کودکان در یک مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان، این موضوع بررسی و با احراز تخلف صورت گرفته با حکم دادستانی این مرکز تعطیل شد و مدیر و نگهبان آن بازداشت موقت شدند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است