کد خبر : 318922
انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۵ - 12:46
دسته‌بندی : پیشنهاد سردبیر، سیاسی
چاپ

واکنش‌های جهانی به حمله دیشب اسرائیل به ایران؛ از حمایت آمریکا و انگلیس تا محکوم کردن عربستان و امارات

آمریکا و انگلیس همانطور که انتظار می‌رفت از حمله دیشب اسرائیل به ایران حمایت کردند، اما واکنش کشور‌های منطقه متفاوت بود مثلا وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی دانست.

واکنش‌های جهانی به حمله دیشب اسرائیل به ایران؛ از حمایت آمریکا و انگلیس تا محکوم کردن عربستان و امارات

به گزارش سایت خبری مدارا: رژیم اسرائیل بامداد شنبه و بعد از چند هفته تنش بین ایران و رژیم صهیونیستی بلاخره پاسخ حمله وعده صادق ۲ را داد و چند مرکز نظامی در ایران را هدف گرفت. اطلاعات زیادی درباره جزئیات این حمله منتشر نشده، اما آنطور که مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند، خسارت قابل توجهی نداشته است. اقدام اسرائیل، اما با واکنش‌هایی در جهان مواجه شد.

حمایت آمریکا از اسرائیل
وزیر دفاع آمریکا در گفتگوی تلفنی با وزیر جنگ اسرائیل بر حمایت پولادین آمریکا از اسرائیل تاکید کرد
بر اساس بیانیه پنتاگون لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز با یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل گفتگو کرد تا از تازه‌ترین اطلاعات مربوط به حملات اسرائیل به اهدافی در ایران مطلع شود. لوید آستین بار دیگر بر تعهد محکم ایالات متحده به امنیت اسرائیل و حق این کشور در دفاع از خود تأکید کرد.
وی همچنین بر موضع تقویت شده نیرو‌های آمریکا برای دفاع از کارکنان آمریکایی، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای در برابر آنچه او «تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» خواند تاکید کرد و عزم آمریکا را برای جلوگیری از سوءاستفاده هر بازیگری از تنش‌ها یا گسترش درگیری در منطقه مورد تاکید قرار داد.

عربستان حمله اسرائیل را محکوم کرد
وزارت خارجه عربستان سعودی ضمن محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران، این اقدام را نقض حاکمیت ایران و مغایر با قوانین و عرف بین‌المللی دانست.
در این بیانیه، ریاض بر موضع ثابت خود در لزوم پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها تأکید کرد و اعلام داشت این تنش‌ها امنیت و ثبات کشور‌های منطقه و ملت‌ها را تهدید می‌کند.

واکنش انگلیس
سخنگوی دولت انگلیس نیز در واکنش به حملۀ رژیم صهیونیستی به ایران مدعی شد: ما از حق اسرائیل برای دفاع و محافظت از خود در راستای قوانین بین‌المللی بشردوستانه حمایت می‌کنیم. تشدید بیشتر تنش به نفع هیچ‌کس نیست

موضع امارات
دولت امارات نیز اقدام تجاوزگرانه رژیم اسرائیل علیه ایران را محکوم و بر لزوم حل اختلافات از راه‌های دیپلماتیک تاکید کرد.
در بیانیه وزارت خارجه امارات متحده عربی آماده‌است: «امارات متحده عربی قویاً حمله نظامی را که جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد، محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را نسبت به ادامه تشدید تنش‌ها و پیامد‌های آن بر امنیت و ثبات منطقه ابراز می‌دارد.»
وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای بر اهمیت حداکثر خویشتنداری و خردورزی برای جلوگیری از خطرات و گسترش دامنه درگیری تأکید کرد.
وزارت امور خارجه همچنین بار دیگر بر باور امارات متحده عربی مبنی بر این که تقویت گفتگو، پایبندی به قوانین بین‌المللی و احترام به حاکمیت کشورها، بهترین مبانی برای حل بحران‌های کنونی هستند، تأکید نمود.
در همین راستا، امارات متحده عربی بر لزوم حل اختلافات از طریق روش‌های دیپلماتیک و دور از زبان تقابل و تشدید تنش تأکید دارد.

بیانیه مالزی
وزارت خارجهٔ مالزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: این حملات، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود و به‌شدت ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند. ما خواستار توقف فوری خصومت‌ها و پایان چرخهٔ خشونت هستیم.

اخبار مرتبط:
اصرار عجیب تندرو‌ها به افزایش تنش‌ها
اصرار عجیب تندرو‌ها به افزایش تنش‌ها

حد و اندازه حمله دیشب اسرائیل به ایران به قدری بود که تحلیلگران منتظر کاهش تنش‌ها هستند، برخی چهره‌های تندرو، اما اصرار دارند که ایران باید پاسخ بدهد و خط افزایش تنش را دنبال می‌کنند!

سفارت روسیه در تهران: به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهیم / اوضاع در پایتخت و دیگر شهر‌های بزرگ ایران آرام است
سفارت روسیه در تهران: به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهیم / اوضاع در پایتخت و دیگر شهر‌های بزرگ ایران آرام است

سفارت روسیه در تهران خبر داد سفارتخانه و نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در ایران به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهند.

فلسفی، نماینده مجلس: حمله اسرائیل به مراکز نظامی ما بسیار محدود بود
فلسفی، نماینده مجلس: حمله اسرائیل به مراکز نظامی ما بسیار محدود بود

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر دفاع هوشمندانه پدافند یکپارچه در کشور ،افزود:در واقع مقابله هوشمندانه پدافند یکپارچه کشور در برابر حملات رژیم صهیونیستی منجر به عدم موفقیت این حملات شد اما به دلیل تجاوز به حریم جمهوری اسلامی و مرزهای ما،رژیم صهیونیستی نسبت به اقدام خبیثانه خود باید پاسخگو باشد و نظام مقتدر جمهوری اسلامی نیز پاسخی مناسب در خور،در زمان مناسب خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است