کد خبر : 326507
انتشار : ۱۴۰۳/۰۹/۲۸ - 08:35
دسته‌بندی : اصفهان
چاپ

آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان -تهران؛ سرمایه داخلی تأمین شود

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: برای تکمیل بخش اول پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان نیازمند مشارکت و تأمین سرمایه داخلی هستیم.

آخرین وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان -تهران؛ سرمایه داخلی تأمین شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ علیرضا صلواتی در کارگروه اقتصادی بنیاد مطالعات و پیشرفت نصف‌جهان در ارتباط با وضعیت پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان – تهران اظهار کرد: در دولت سیزدهم پیگیری‌هایی در زمینه پروژه قطار سریع‌السیر در سطح رئیس جمهور و معاونان ایشان با جدیت انجام شد و آنها بر ابعاد جزئی این موضوع مسلط شدند اما علی‌رغم همکاری رئیس جمهور در این زمینه، مخالفت‌های سازمان برنامه و بودجه باعث شد که پروژه در آن زمان به نتیجه نرسد.

به نوشته مهر؛ وی افزود: با روی کار آمدن دولت چهاردهم موضوع مجدد مورد پیگیری جدی قرار گرفت و جلسات متعددی با معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت جدید برگزار و اهمیت آن بیان شد؛ در نتیجه پیگیری‌های انجام شده مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه که مخالف اصلی این طرح در پنج سال گذشته بود، موضوع را تعیین و تکلیف کند.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ادامه داد: در نتیجه برگزاری جلسات متعدد، چهار گزینه پیرامون این پروژه توسط سازمان برنامه و بودجه مطرح شد؛ در این بین مقرر شد که خط راه‌آهن سریع‌السیر با حداقل‌ها و زیرساخت‌های موجود تکمیل و سپس فازهای بعدی این پروژه به صورت گام به گام تکمیل شود.

وی با اشاره به فاینانس فعلی موجود برای این پروژه تصریح کرد: اکنون اعتبار اسنادی در حدود ۱۳.۶ میلیارد یوان فاینانس به نام پروژه قطار سریع‌السیر وجود دارد و پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ۱۷.۶ میلیارد یوان به عنوان حداقل هزینه‌ها برای تکمیل این پروژه در قسمت اصفهان-قم نیاز است تا قطار سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در این بحش راه‌اندازی شود؛ در بخش قم-تهران نیز اعتباری در حدود ۶.۱ میلیارد یوان نیاز است.

صلواتی در ارتباط با نحوه بازگشت این سرمایه عنوان کرد: قیمت بلیت و سایر هزینه‌ها بر مبنای معادل خارجی مشخص شده و برآورد شده که این هزینه پس از ۱۷ سال به صورت مستقیم بازگشت خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مشارکت‌ها در تکمیل این پروژه بیان کرد: تصمیم بر آن شد که پروژه در بخش اصفهان-قم پیگیری و تأسیس شود و در این زمینه نیاز به مشارکت در طول سه الی چهار سال است؛ برآوردها نشان می‌دهد که میزان مشارکت مورد نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده تا این قسمت از پروژه تکمیل شود؛ این مشارکت می‌تواند توسط بخش‌های مختلف انجام شود و لازم نیست که سرمایه مورد نیاز اکنون به پروژه وارد شود.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان افزود: تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مشارکت‌ها در این زمینه تدوین شده و مقرر شده که بهره‌بردای از این پروژه توسط خود سازمان انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم تفاهم‌نامه مربوط به این پروژه را به امضا برسانیم، گام مؤثری در راستای تکمیل بخش اول این پروژه برداشته شده است.

اخبار مرتبط:
اجرای ۴ طرح مرمتی برای نجات مسجد سید اصفهان از خطر فرونشست
اجرای ۴ طرح مرمتی برای نجات مسجد سید اصفهان از خطر فرونشست

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از اجرای ۴ طرح مرمتی در مسجد تاریخی سید اصفهان برای مقابله با آسیب‌های ناشی از فرونشست و حفاظت از این بنای ارزشمند خبر داد.

حمایت وزارت خارجه از روابط اقتصادی خارجی استان اصفهان
حمایت وزارت خارجه از روابط اقتصادی خارجی استان اصفهان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: پروژه قطار سریع السیر اصفهان - تهران برای وزارت امور خارجه اهمیت ویژه‌ای دارد و از آن حمایت خواهد کرد.

آب منطقه‌ای اصفهان نیروگاه‌های فتوولتائیک خورشیدی احداث می‌کند
آب منطقه‌ای اصفهان نیروگاه‌های فتوولتائیک خورشیدی احداث می‌کند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از برنامه ریزی برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر فتوولتائیک با ظرفیت توان تولید ۱۱.۳ مگاوات برق خبرداد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است