کد خبر : 333753
انتشار : ۱۴۰۳/۱۱/۲۷ - 15:58
دسته‌بندی : فرهنگی
چاپ

افتتاح بخش «گنجینه‌ها»ی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر

کلهرنیا: «درویش عبدالمجید» به خط فارسی نیرو بخشید تا شاعرانه‌تر شود

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در آیین گشایش بخش «گنجینه»های جشنواره، از درویش عبدالمجید طالقانی به عنوان کسی که خط فارسی را شاعرانه کرد، نام برد.

کلهرنیا: «درویش عبدالمجید» به خط فارسی نیرو بخشید تا شاعرانه‌تر شود

به گزارش سایت خبری مدارا؛ به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر، بهرام کلهرنیا در مراسم گشایش بخش «گنجینه‌ها»ی جشنواره در موزه خوشنویسی تهران گفت: درویش عبدالمجید خط را به طریقی کمی ناخوانا کرد و در ناخوانایی جادوی شگرف ایرانی را به مثابه گنج دیگری به نمایش گذاشت. او به خط نیرو بخشید تا شاعرانه‌تر شود برای اینکه حواس وجودی انسان ایرانی نتیجه‌ای نو بیابد.

وی افزود: گشایش این نمایشگاه یکی از رخدادهای مهم و کلیدی جشنواره است، چرا که تفاوت این دوره جشنواره با جشنواره‌های پیشین تلاش ما برای رسیدن به ریشه‌ها، سابقه‌ها و خاطرات ملی فرهنگ و اندیشه ایران است.

کلهرنیا اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری و همراهی موزه خوشنویسی یکی از بلندپروازی‌های ما تحقق پیدا کرد. ما برای این بخش از جشنواره، خط را انتخاب کردیم به سبب اینکه خط و نگارگری ایرانی ریشه و سابقه درونی ماست و بخش مهمی از خاطرات عزیز ما در این دو سبک انباشته شده است.

خط، فقط وسیله ثبت نیست

وی به ارتباط میان خط و زبان اشاره کرد و گفت: زبان بانک موجودی ماست؛ یعنی تمام ذخایر وجودی انسان در زبان انباشته شده است، هرچه دارایی داریم در زبان است. اگر زبان غنی است پس ما دارایی بزرگی داریم. همان‌طور که می‌دانیم زبان فارسی یکی از گرانقدرترین شیوه‌های گفتار در تاریخ جهان و در دوران کنونی به حساب می‌آید و از سوی دیگر، خط ابزار نهایی و مرکز تجلی آروزها در زبان است.

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر ادامه داد: درویش عبدالمجید مردی بود که به تنهایی بخش‌هایی از جان عتیق ایرانی را زنده کرد و جان بخشید، خط او به جادوی کهن بیان ایرانی شباهت و نزدیکی دارد. حیف است او را نبینیم و زیارت نکنیم. از این رو، امروز در جشن ملی هنرهای تجسمی گشایشی اتفاق افتاده که به آن ریشه داده و ارزندگی بخشیده است.

پرداختن به ریشه‌ها

آمنه رضایی، مدیر موزه خوشنویسی نیز در آیین گشایش بخش «گنجینه‌ها»ی هفدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: دلیل انتخاب آثار درویش عبدالمجید برای اکران آثار در بخش جنبی جشنواره این است که پرداختن به ریشه‌های هنرهای تجسمی مورد توجه جشنواره بود. از این جهت، برگزاری چنین نمایشگاهی پیشنهاد شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی افزود: بخشی از آثاری که امروز به نمایش درآمد، پیشتر و در دوره‌های مختلف روی دیوار موزه رفته بود، اما تعدادی از آثار تاکنون دیده نشده بود و در گنجینه موزه قرار داشت و برای اولین بار به نمایش درآمده است. طبیعتا با توجه به ویژگی‌های درویش عبدالمجید طالقانی که استاد تمام در خط شکسته هستند، قرار شد نمایشگاهی از آثار وی برگزار شود.

آمنه رضایی ادامه داد: در این نمایشگاه ۲۳ اثر از درویش عبدالمجید و ۱۶ اثر از سیدعلی‌اکبر گلستانه که آثارش متاثر از خط درویش است‌ به نمایش درآمده است. گلستانه نیز سرآمد خط شکسته در دوره قاجار بود و به نظر می‌رسد که مجموعه حاضر در موزه، مجموعه‌ای بسیار زیباست و حتما مورد توجه علاقمندان خوشنویسی قرار خواهد گرفت، چرا که ما با تماشای این آثار به ریشه‌های هنر خود می‌رسیم.

 

اخبار مرتبط:
واکنش محسن چاووشی به تقدیم اجرا‌های پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر به او: نه راضی‌ام، نه علاقه‌ای به شنیدن نام خود در چنین محافلی دارم
واکنش محسن چاووشی به تقدیم اجرا‌های پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر به او: نه راضی‌ام، نه علاقه‌ای به شنیدن نام خود در چنین محافلی دارم

محسن چاوشی که اجراهای پنجمین روز جشنواره موسیقی فجر به او تقدیم شده بود، به این موضوع واکنش نشان داد.

اطلاعیه ساترا درباره «تاسیان»؛ بدون مجوز منتشر شده / رسیدگی به تخلف عوامل تولید و سکوی انتشار دهنده در دست پیگیری است
اطلاعیه ساترا درباره «تاسیان»؛ بدون مجوز منتشر شده / رسیدگی به تخلف عوامل تولید و سکوی انتشار دهنده در دست پیگیری است

ساترا در اطلاعیه ای درباره سریال «تاسیان» به کارگردانی تینا پاکروان اعلام کرده که این سریال بدون مجوز این سازمان تولید و منتشر شده است.

برگزاری دوسالانه‌های ملی و بین‌المللی در شیراز
برگزاری دوسالانه‌های ملی و بین‌المللی در شیراز

معاون هنری وزیر ارشاد از برگزاری دوسالانه‌های ملی و فراملی در شهر شیراز خبر داد.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است