به گزارش سایت خبری مدارا؛ محمد پرورش در نشست خبری تاکسیرانی که امروز شنبه در عمارت باغ زرشک برگزار شد، با ارائه گزارشی جامع از عملکرد سهساله این سازمان، به تشریح آمارها و اقدامات انجامشده در حوزه ناوگان تاکسیرانی پرداخت.
ترکیب ناوگان تاکسیرانی اصفهان و سن متوسط رانندگان
به نوشته مهر؛ پرورش با اشاره به ترکیب ناوگان تاکسیرانی اصفهان اظهار کرد: ناوگان تاکسیرانی شامل ۸۴۱۶ دستگاه تاکسی پلاک قرمز (همان تاکسیهای زرد) و ۹۱۱۵ دستگاه خودرو پلاک سفید در قالب آژانس و سرویسهای اینترنتی است. میانگین سنی رانندگان تاکسیرانی نیز ۵۰ سال است.
راهاندازی خطوط جدید و توسعه ونهای ویژه معلولان
وی ادامه داد: سازمان تاکسیرانی در حال حاضر دارای ۶۸ خط ویژه است و ۳۱ خط دیگر نیز در دست اقدام داریم. همچنین در حال پیگیری خرید ۵۰ دستگاه ون تاکسی هستیم که از این تعداد، ۲۸ دستگاه تحویل شده و ۱۲ دستگاه هنوز پلاکگذاری نشدهاند. از مجموع این ونها، ۵ دستگاه ویژه حمل و نقل معلولان هستند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به اهمیت خدماترسانی به جامعه معلولین گفت: اتفاق بسیار خوبی سال گذشته همزمان با روز جهانی معلولین در اصفهان رخ داد که در مقایسه با دیگر کلانشهرها بیسابقه بود. در همین راستا، بیش از هزار نصب برای اپلیکیشن تاکسی ویژه معلولین در اصفهان ثبت شده است.
وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به تعداد کم ونهای ویژه مطرح میشود، افزود: درست است که تنها پنج ون ویژه برای جانبازان و معلولین داریم، اما همین خدمات اندک نیز مایه افتخار ماست. آمار نموداری تاکسیهای ویژه معلولین نشاندهنده رشد پنج برابری در تعداد سفرهاست. جامعه معلولین، جامعهای بسیار خاص هستند و ما به دنبال گسترش این خدمات هستیم.
بستن پروندههای قضائی و بازپرداخت غرامت به رانندگان
پرورش با اشاره به وضعیت سازمان در سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی در آن سالها با چند پرونده قضائی مواجه بود که خوشبختانه این پروندهها بسته شده است. یکی از مهمترین آنها در ارتباط با تاکسیمتر بود که رانندگان نسبت به اجحاف در محاسبه کرایهها معترض بودند. ما توانستیم این پرونده را مختومه کنیم و به ۳۶۰۰ راننده، غرامت پرداخت شد.
ساماندهی سرویس مدارس با سامانه «سفیر مهر»
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان با اشاره به چالشهای حوزه سرویس مدارس گفت: پیشتر به دلیل نبود اطلاعات دقیق از تعداد دانشآموزان، با مشکلات متعددی مواجه بودیم. بر همین اساس، سامانه «سفیر مهر» برای سرویس مدارس در سازمان تاکسیرانی طراحی و اجرا شد که طی سه سال اخیر، اطلاعات و آمار دقیق در این سامانه بهروزرسانی و تکمیل شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته، سه شرکت طرف قرارداد در حوزه سرویس مدارس که برخورد مناسبی با خانوادهها نداشتند، تعلیق و ارتباط سازمان با آنها قطع شد.
آمار دقیق سرویس مدارس در سامانه سفیر مهر
پرورش با ارائه آماری از سرویس مدارس گفت: تعداد کل رانندگان ۷۹ هزار و ۸۹ نفر، تعداد کل دانشآموزان ثبتنامشده ۷۹ هزار و ۶۳۷ نفر، و تعداد سرویسهای فعال ۷۴۵۶ مورد است. تعداد دانشآموزان قطعی ۶۷ هزار و ۳۲۶ نفر و تعداد کل مدارس ۲۰۵۴ است که از این میان، ۱۵۴۸ مدرسه تحت پوشش سرویس تاکسیرانی قرار دارند.
وی افزود: امسال در سامانه سفیر مهر، امکان پرداخت آنلاین شهریه سرویس و رصد پرداختیها به شرکتهای طرف قرارداد نیز فراهم شده است.
پرداخت کمک ایاب و ذهاب به دانشآموزان استثنایی
پرورش خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته، کمکی برای ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی در نظر گرفته نمیشد؛ اما در سال تحصیلی ۱۴۰۱، دو و نیم میلیون تومان، در سال ۱۴۰۲، پنج میلیون تومان، و در سال ۱۴۰۳، مبلغ هشت میلیون تومان کمکهزینه ایاب و ذهاب به این دسته از دانشآموزان توسط سازمان تاکسیرانی و با مشارکت آموزش و پرورش پرداخت شده است.
توسعه تاکسیهای گردشگری در گذرهای توریستی شهر
وی با اشاره به فعالیت تاکسیهای ویژه گردشگری اظهار کرد: سال گذشته ۵۲۹ دستگاه تاکسی آسمان (تاکسیهای گردشگری) و ۵۰ دستگاه تاکسی برفی فعال بودند که در گذرهای گردشگری، بهویژه در باغ گلها و مکانهای گردشگری مورد استفاده قرار گرفتند.
چالش تاکسیهای فرسوده و تلاش برای نوسازی
پرورش درباره وضعیت ناوگان فرسوده کشور گفت: در کشور ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده وجود دارد که سهم اصفهان از این تعداد ۶۷۰۰ دستگاه است. برای رفع این مشکل، سازمان تاکسیرانی اصفهان وام ۲۰ میلیون تومانی برای تعمیرات و ۲۰ میلیون تومان وام برای ظاهرسازی تاکسیها در نظر گرفته، اما همچنان نیازمند افزایش اعتبارات در این حوزه هستیم.
چالش کمبود مسافر در شهرکها و نرخ کارشناسی کرایهها
وی با اشاره به چالش کمبود مسافر در برخی مناطق مانند شهرکها افزود: در این مسیرها عملاً رانندگان با مشکل مواجه هستند، چرا که نرخ کرایه باید بر مبنای کارشناسی تعیین شود. متأسفانه نرخ کارشناسی هر ساله در سیر کاهشی قرار میگیرد و این کاهش باعث دلسردی رانندگان در این مسیرها میشود.
الزام رانندگان به روشن کردن کولر در فصل گرما
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پایان تأکید کرد: با توجه به آغاز فصل گرما در ماههای آینده، هیچ راننده تاکسی حق امتناع از روشن کردن کولر برای مسافرین را ندارد. این موضوع بهطور مستمر توسط سازمان رصد خواهد شد و با رانندگان متخلف برخورد و جریمه اعمال میشود