به گزارش سایت خبری مدارا: نامه نیوز نوشت: بندر شهید رجایی بزرگترین بندر تجاری ایران و یکی از مهمترین بنادر منطقه خلیج فارس است. بندر شهید رجایی یکی از اصلیترین مراکز درآمدزایی برای اقتصاد غیرنفتی ایران محسوب میشود. این بندر همچنین در مسیر کریدور شمال-جنوب قرار دارد و میتواند پل ارتباطی بین آسیای میانه، قفقاز و اقیانوس هند باشد اما انفجاری بزرگ نبض این بندر را دچار سکته کرد و حالا این سئوال پیش می آید که تبعات این انفجار تا چه حد اقتصاد ایران را متأثر خواهد کرد؟
مجیدرضا حریری درباره تبعات اقتصادی انفجار در بندر شهیدرجایی گفت: کالاهای اساسی مثل گندم و کنجاله عمدتا از بندر امام خمینی وارد می شود اما بیش از ۵۰ درصد کالاهای صنعتی و مواد اولیه مورد نیاز صنعت کشور در بندر شهیدرجایی تخلیه می شوند که این حادثه وقفه ای را در خطوط تولید صنایع کشور ایجاد می کند.
وی با اشاره به برآورد ابعاد خسارات ناشی از انفجار در بندر شهید رجایی افزود: این بندر مجهزترین سیستم لجستیک را داشت و انبارهای شرکت ها برای صادرات و واردات آنجا بود. هر چند کالاهای درون کانتینرها تحت پوشش بیمه های داخل کشور بودند اما بالاخره پرداخت خسارات با پول ملی انجام می شود. براساس فیلم های منتشره بخش مهمی از لنگرگاه و پسکرانه بندر دچار آسیب شده است.
این فعال اقتصادی یادآور شد: در کوتاه مدت چند ماه زمان می برد تا کالاهای صنعتی مورد نیاز برای واردات دوباره ثبت سفارش و تخصیص ارز شوند و محموله های سفارشی به دست صنایع کشور برسند بنابراین احتمال دارد در بخش هایی از صنعت برای مدتی توقف تولید اتفاق بیفتد. البته تا مشخص نشود چه کالاهایی بر اثر انفجار و حریق از بین رفته اند، نمی توان درباره صنایعی که در معرض احتمال توقف تولید هستند، صحبت کرد.
وی بندر شهیدرجایی را عظیم ترین بندر کشور خواند و افزود: در سریع ترین زمان ممکن باید بازسازی بندر شهیدرجایی انجام شود اما این موضوعی میان مدت و بلندمدت است و تا پایان بازسازی در آنجا دچار خلا لجستیک خواهیم بود چون تا شعاع ۲ کیلومتر بر اثر موج انفجار ساختمان ها و تجهیزات بندر آسیب دیده و بازسازی و تجهیز دوباره این بندر زمان زیادی می طلبد.
این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بنادر جایگزین یادآور شد: در بندرعباس علاوه بر بندر شهیدرجایی، بندر شهید باهنر را داریم و می تواند تا حدودی جایگزین شود. همین طور بندر چابهار هم می تواند مورد استفاده قرار گیرد، هر چند که به لحاظ پسکرانه و لجستیک و امکان برخورداری از حمل و نقل ریلی و جاده ای در قیاس با بندر شهیدرجایی بسیار ضعیف است.
وی درباره زیان های وارده به حوزه صادرات کشور افزود: قطعا صادرات کشور نیز در این انفجار خسارت خورد. خیلی از انبارهای صادراتی ما در حوزه پتروشیمی و مواد معدنی در بندر شهیدرجایی هستند.
حریری درباره تأثیرگذاری بازار ارز از حادثه بندر شهیدرجایی گفت: قیمت دلار براساس هیجانات بازار و پیش بینی های امیدوارکننده یا ناامیدکنند در حال تغییر است، نه به دلایل اقتصادی. اثر این اتفاق بر قیمت ارز قابل تحلیل دقیق نیست اما معتقدم خیلی قیمت دلار به این موضوع مربوط نخواهد شد. البته شاید یک نوسان چند هفته ای داشته باشیم اما قابل مدیریت است.
وی افزود: در حال حاضر یک بی خبری وجود دارد؛ امیدوارم دولت خیلی زود اطلاع رسانی های موثق را انجام دهد تا جلوی دروغ پراکنی های بدخواهان این مرز و بوم گرفته شود. معتقدم ارائه اطلاعات درست و صحیح عامل آرامش بازار خواهد شد.
این فعال اقتصادی درباره شبیه سازی انفجار بندر شهید رجایی با انفجار بندر بیروت یادآور شد: قیاس مع الفارق است چون ایران متکی به یک بندر نیست و در همان بندرعباس، بندر بزرگ شهید باهنر قرار دارد بنابراین این طور نیست که نتوانیم بندر جایگزین کنیم. ضمن آنکه انفجار فقط به بخشی از بندر شهیدرجایی آسیب زد.
وی افزود: از این نوع اتفاقات همه جای دنیا امکان وقوع دارد اما حال باید درس بگیریم و ببینیم در آینده چطور می شود با رعایت نکات ایمنی از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنیم. البته به دلیل ترک فعل وزارت صمت، در این مقطع از سال با انباشت کالا در گمرک مواجه بودیم. وزارت صمت باید در اسفندماه بخشنامه تعرفه ها را به گمرک اعلام می کرد اما این کار را انجام نداد و به همین دلیل قریب به ۳۵ روز کالا از گمرگ قابل ترخیص نبود که این مسئله یک انباشتگی غیرطبیعی کالا را در بندر شهیدرجایی به وجود آورد.