به گزارش سایت خبری مدارا: ایلنا نوشت: سعید جعفری با تشریح وقایع منجر به حادثه تلخ روز گذشته بندر شهید رجایی و انفجار مهیب رخ داده در محوطه اختصاصی شرکت بندری سینا در محدوده بندر شهید رجایی اظهار کرد: بر اساس آیین نامه بین المللى حمل و نقل کالاهای ،خطرناک متولیان و عوامل حمل دریایی و خشکی مکلفند محموله های خطرناک را با ذکر گروه اصلی و فرعی آن و با ارائه فرم مشخصات ایمنی و قبل از ورود کالا به گمرکات اظهار کنند تا محموله های ورودی به بنادر مطابق با الزامات آیین نامه بسته بندی و برچسب زنی شوند.
مدیر عامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اضافه کرد بر همین اساس، بنادر محموله های خطرناک را به محوطه مخصوص نگهداری کالاهای خطرناک که در زون بندی ،بندر در محدوده های خاص بندری طراحی و احداث شده اند منتقل می کنند.
جعفری با تاکید بر اینکه در این شرایط تمامی الزامات ،تخلیه بارگیری و حمل و نگهداری از پای کشتی تا انبار و بارگیری با وسایل حمل زمینی و بالعکس منطبق با آیین نامه کالاهای خطرناک انجام می شود، گفت: بنابراین مسولیت بندر و کارگزاران به عنوان سازمانهای تحویل گیرنده ،کالا در واقع مطابق با اظهار قانونی متولیان حمل به گمرکات و بنادر بسته بندی و برچسب زنی برچسبهای کالاهای خطرناک است.
وی ادامه داد: متاسفانه ارزیابی اولیه و کارشناسی در خصوص حادثه روز گذشته بندر شهید رجایی نشان می دهد که این سانحه تلخ در پی تکرار فاجعه آمیز اظهار خلاف واقع در خصوص کالاهای خطرناک و تحویل این کالاها بدون اسناد و برچسبهای کالاهای خطرناک رخ داده است.
جعفری افزود: قدرت و موج انفجار و شعاع تخریب و سایر مشخصه های انفجار روز ، گذشته بیانگر محموله های به شدت خطرناکی بوده که براساس کنوانسیون FAL و قوانین و مقررات بندری بایستی توسط شرکت حمل کننده به صورت کتبی و رسمی به عنوان کالای خطرناک به بندر اظهار شود. این در حالی است که این محموله به عنوان محموله معمولی و غیر خطرناک اظهار و بسته بندی و تحویل بندر شده بود. وی در پایان گفت: متاسفانه این اظهار خلاف با در معرض خطر قرار دادن تمامی محدوده از کشتی تا انبار در بندر، موجبات بروز این سانحه شد و بر همین اساس شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، پیگیری های قانونی را به عمل خواهد آورد.