کد خبر : 43837
انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - 20:16
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

«حجت‌الاسلام‌»ها چگونه «آیت‌الله» می‌شوند؟

«حجت‌الاسلام‌»ها چگونه «آیت‌الله» می‌شوند؟

مقام معظم رهبری در حکم انتصاب سید ابراهیم رئیسی از عنوان «حجت الاسلام» استفاده کردند، همان طور که در سال ۹۱ و ۹۴ وقتی او را به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت و تولیت آستان قدس رضوی منصوب می کرد از همین عنوان استفاده کرده بود در حالی که چند ماه قبل از انتخابات ۹۶ رسانه های اصولگرا یکباره از رئیسی «آیت الله» ساختند.


به گزارش سایت خبری مدآرا:بعد از یکی، دو ماه شایعه و گمانه‌زنی بالاخره سید ابراهیم رئیسی صاحب کرسی ریاست قوه قضاییه شد. این خبر جدید نبود اما حاشیه‌ساز شد زیرا مقام معظم رهبری در حکم انتصاب وی از عنوان «حجت الاسلام» استفاده کردند، همان طور که در سال ۹۱ و ۹۴ وقتی او را به عنوان دادستان دادگاه ویژه روحانیت و تولیت آستان قدس رضوی منصوب می کرد از همین عنوان استفاده کرده بود. آن سال‌ها کسی از حجت الاسلام خواندن رئیسی تعجب نکرده بود اما این بار وضع فرق میکرد و غوغایی در فضای مجازی به پا شد. دلیلش این بود که چند ماه قبل از انتخابات ۹۶ رسانه های اصولگرا یکباره از رئیسی «آیت الله» ساختند. یک شبه آیت الله شدن او فراموش شده بود اما حکم مقام معظم رهبری مجددا این موضوع را یادآوری کرد. به همین بهانه از حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم درباره فرآیند آیت الله شدن پرسیدیم. وی با اشاره به اینکه یک فرآیند منضبط و قانونی ندارد، گفت:« این فرآیند از شکل سنتی خود خارج شده است».

غرویان در پاسخ به اینکه ملاک های آیت الله شدن، چیست؟ گفت: «سن و سال، درس و بحث، تالیفات و کتاب ها یا گاهی علم خاص مثل فقه، فلسفه ، کلام یا … در این عناوین لحاظ می شود. به طور کلی اما انضباطی وجود ندارد به خصوص حالا که این عنوان ها تا حد زیادی سیاسی شده و دست روزنامه چی ها و سیاسیون افتاده است. الان دیگر می بینیم که یک نفر در یک روزنامه آیت الله است و در روزنامه دیگر حجت الاسلام است.»

این استاد حوزه درباره اینکه مراسم یا قائده خاصی برای اطلاق این عناوین وجود دارد یا خیر، گفت: «قا عده ای ندارد یا بهتر بگوییم که قاعده آن از دست حوزه در رفته است.»

وی در تشریح قاعده مرسوم در حوزه گفت: « قبلا این مسائل دست مراجع بود و وقتی شاگردان اجازه نقل روایت، اجتهاد یا … می گرفتند؛ مراجع در اجازه نامه ها از این عناوین استفاده می کردند اما اکنون این طور نیست و انضباط خاصی در کار نیست. مثلا صدا و سیما برای خود قانونی دارد، مطبوعات بسته به حزب و گروه خود روالی دارد و … به طور کلی هر کس هر فردی را هر طور که می خواهد خطاب می کند».

غرویان با تایید اینکه اکنون کار کرد عنوان حوزوی از بین رفته است، گفت: «مدت ها است که این عناوین کارکرد ندارد. البته از جهتی نیز مثبت است زیرا مردم می توانند به جای توجه به عناوین به علم و محتوای اظهارات افراد توجه کنند.»

وی در توضیح آثار منفی این رویکرد نیز گفت: « سیاسی شدن اطلاق عناوین می تواند آثار منفی هم داشته باشد اما مردم باید به نظر بزرگان و مراجع دقت کنند و به روزنامه ها و … توجه نکنند»./ سایت آزادی

اخبار مرتبط:
علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد
علی دایی پیگر حال ترانه علیدوستی شد

علی دایی، اسطوره فوتبال کشورمان در تماسی با حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جویای حال این بازیگر سینمای ایران شد.

ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند
ابراهیم رئیسی و همسرش، در پاکستان دکتری افتخاری گرفتند

جمیله علم‌الهدی که همسرش را در سفر به پاکستان همراهی می‌کند، با حضور در این دانشگاه از ترجمه انگلیسی خود به‌نام «هنر زنانه زیستن» رونمایی کرد.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» / امیرحسین مقصودلو: در حوادث سال ۱۴۰۱، یکی از بازیگران زن کشور من را تحریک می‌کرد / تصاویر
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» / امیرحسین مقصودلو: در حوادث سال ۱۴۰۱، یکی از بازیگران زن کشور من را تحریک می‌کرد / تصاویر

متهم در پاسخ به اتهامش درباره تبلیغ قمار و شرط‌بندی مدعی شد: صاحب سایت شرط‌بندی نبودم. صاحبان سایت شرط بندی مشخص هستند. من فقط تبلیغش می‌کردم. در آن زمان برای بنده اعلان پلیس اینترپل صادر شده بود و دستگیرم کردند. پس از دستگیری در ترکیه با کمک گردانندگان اصلی سایت شرط‌بندی و قمار آزاد شدم و برایم ویلایی خریداری کردند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است