کد خبر : 107992
انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۲ - 18:15
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای توقف روزنامه‌ها کاملا غیر قانونی بود/دولت هیچ مسئولیتی در قبال رسانه احساس نمی‌کند/ دولت و ستاد مقابله با کرونا اصلا هیچ درک و شناختی از عملکرد فضای مجازی ندارد/در نبود روزنامه ها در فضای مجازی تنها اغتشاش اطلاعات اتفاق می افتد نه اطلاع رسانی

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای توقف روزنامه‌ها کاملا غیر قانونی بود/دولت هیچ مسئولیتی در قبال رسانه احساس نمی‌کند/ دولت و ستاد مقابله با کرونا اصلا هیچ درک و شناختی از عملکرد فضای مجازی ندارد/در نبود روزنامه ها در فضای مجازی تنها اغتشاش اطلاعات اتفاق می افتد نه اطلاع رسانی

کامبیز نوروزی، حقوقدان و نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در گفتگو با خبرنگار سایت خبری مدارا با اشاره به اطلاعیه ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم انتشار روزنامه ها تا ۲۰ فروردین گفت: متاسفانه در سال‎های اخیر تیراژ روزنامه به دلیل بی ‎توجهی ‎های فراوان دولت و فشارهای امنیتی که بر مطبوعات و روزنامه نگاران وجود دارد کاهش پیدا کرده است و در ایام تعطیلات نوروز و دوره فاصله اجتماعی به نظر می رسد که چاپ کاغذی روزنامه ها به طور مستقیم خیلی نتوانند در فضای خبری کشور اثر بگذارند.

وی گفت: در شرایط فاصله اجتماعی تحریریه‌ های روزنامه‌ها نمی‌ توانند به طور کامل کار خود را انجام دهند و این موضوع بر تولید و انتشار روزنامه‎ ها تاثیر منفی می‎ گذارد.

نوروزی گفت: در حال حاضر همچون سال‎ های اخیر به نظر می ‎رسد که منبع اصلی اطلاعات مردم محیط وب و تا اندازی هم صداوسیما که متاسفانه صداوسیما بسیار ضعیف کم اثر و غیر حرفه ای عمل می ‎کند.

تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای توقف انتشار کاغذی روزنامه‎ ها یک تصمیم کاملا غیر قانونی است

این حقوقدان و کارشناس رسانه گفت: تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای توقف انتشار کاغذی روزنامه ‎ها یک تصمیم کاملا غیر قانونی است و نه تنها ستاد ملی مبارزه با کرونا بلکه هیچ مرجع دیگری اجازه ندارد مانع توقف کلی انتشار مطبوعات شود.

کامبیز نوروزی ادامه داد: مطابق با قانون مطبوعات حتی شورایعالی امنیت ملی هم اجازه ندارد به این گستردگی مانع از انتشار کاغذی روزنامه ‎ها شود بلکه فقط شورایعالی امنیت ملی می ‎تواند در موارد خاص و برای اخبار خاصی محدودیت خبری برای مطبوعات ایجاد کند.

در همین زمینه بخوانید:

رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران در گفتگو با مدارا مطرح کرد: عباس عبدی: در اولین فرصت درباره تعطیلی روزنامه ها جلسه خواهیم داشت/اگر تعطیلی روزنامه‌ها طولانی شود قطعا باید تجدید نظر کرد/خطر خبرهای فیک با تعطیلی روزنامه‌ها و بی‌اعتباری صداوسیما تشدید می‌شود

وی گفت: بر فرض مثال ممکن است یک خبر تشخیص داده شود با امنیت ملی سازگار نیست و شورایعالی امنیت ملی می‎ تواند تصویب کند که این خبر در مطبوعات یا منتشر نشود و یا به طور محدود کار شود. بنابراین تصمیم ستاد مقابله با کرونا کاملا غیر قانونی و نقض آشکار حقوق اساسی ملت است و هیچ استدلال حقوقی نمی تواند این اقدام غیر قانونی ستاد مقابله با کرونا را توجیه کند.

نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران خاطر نشان کرد: باید دقت شود که اساسا روزنامه ‎ها برای انتشار کاغذی فعالیت می ‎کنند و انتشار روزنامه در فضای مجازی از نظر بنیاد فعالیت مطبوعاتی یک امر جانبی است و اصل انتشار همان انتشار کاغذی است.

توقف انتشار کاغذی هیچ ربطی به مبارزه با کرونا ندارد

وی با بیان اینکه اساسا توقف انتشار کاغذی هیچ ربطی به مبارزه با کرونا ندارد گفت: درست است که مطبوعات برای انتشار مشکل دارند و ممکن است چاپخانه ها نتوانند فعالیت کنند یا توزیع روزنامه به دلیل فاصله اجتماعی نتواند فعالیت خود را انجام دهد که این مشکلات عملا موجب می شود که نشریات نتوانند روزنامه کاغذی منتشر کنند که این یک مشکل عملی است اما اگر یک روزنامه توانست بر این مشکلات فائق آید تا حتی در ۴ صفحه منتشر شود، اشکالی ندارد.

روزنامه‎ ها از همه دستگاه‎ها بی ‎پناه ‎تر هستند

کامبیز نوروزی با انتقاد از عدم حمایت از روزنامه‌ ها گفت: متاسفانه روزنامه‎ ها از همه دستگاه‎ ها بی ‎پناه ‎تر هستند. آقای رئیس جمهور تا آخرین روز اسفند از فعالیت همه پاساژ ها و هایپر‎ مارکت ‎ها دفاع کردند که یعنی بخش تجاری طبقات بالا و سرمایه ‎داری کشور مورد حمایت آقای رئیس جمهور است اما از روزنامه ‎ها چه کسی باید حمایت کند!

وی ادامه داد: این بی ‎توجهی به حقوق مطبوعات که جز حقوق اساسی ملت است به آنجا رسیده است که ستاد ملی مبارزه با کرونا به سهولت تمام یک تصمیم کاملا غیر‎ قانونی می ‎گیرد که نقض آشکار قانون اساسی است.

این حقوقدان گفت: این که در حال حاضر روزنامه ‎ها عملا امکان انتشار و توزیع ندارند و این که تاثیری در فضای خبری ندارند یک بحث است اما رعایت حقوق و قانون بحث دیگری است.

دولت در این سال‌ها هیچ اهمیتی به مطبوعات نداده است

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی مطبوعات در ایران گفت: دولت هیچ مسئولیتی احساس نمی ‎کند تا برای حل این بحران برنامه و بودجه ‎ای اختصاص دهد.

نوروزی با بیان اینکه روزنامه نگاران در وضعیت بدی هستند، گفت: اصولا دولت در این سال‌ ها هیچ اهمیتی به مطبوعات نداده است. مطبوعات اساسا مورد توجه دولت نبوده و یارانه ‎ای هم که توزیع شد در یک گردش فاسد اتفاق افتاد و هیچ مشکلی از مطبوعات را حل نکرد.

نائیب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران ادامه داد: صاحبان امتیاز و مدیران مسئول روزنامه‎ها در شرایط بد و بحرانی هستند. این تصمیم ستاد مبارزه با کرونا هم شرایط روزنامه ‎ها را بدتر می ‎کند و هم اینکه نشان دهنده عمق دید منفی دولت به مطبوعات است.

وی گفت: سخنگوی دولت در مصاحبه ‎ای اعلام کرد که دولت هم به فکر سلامت مردم است و هم به فکر زندگی مردم است که سخن درستی است اما مگر روزنامه نگار زندگی ندارد! مگر صاحب امتیاز و مدیر مسئول که با سختی و مرارت روزنامه خود را منتشر می ‎کند زندگی ندارد؟ دولت از کارکردن پاساژ میلیاردی حمایت می ‎کند اما یک روزنامه نگار و نشریه ‎ای که با مرارت زندگی می ‎کند را فراموش کرده است.

دولت و ستاد مقابله با کرونا اصلا هیچ درک و شناختی از عملکرد فضای مجازی ندارد

این کارشناس رسانه تاکید کرد: این تصمیم اخیر دولت نشان دهنده عمق بی توجی به مفهوم رسانه است و ارجاع دادن کار خبری کرونا به فضای مجازی نشان می‎ دهد که دولت و ستاد مقابله با کرونا اصلا هیچ درک و شناختی از عملکرد فضای مجازی ندارد.

کامبیز نوروزی گفت: فضای مجازی فضای بسیار مخدوش است و نمی تواند خط خبری مشخصی را پیش ببرد و این همان فضای مجازی است که سال هاست مهمترین پیام‎رسان ‏ها در آن فیلتر هستند و دولت هیچ درکی از این مسائل ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه اخبار نادرست در فضای مجازی بسیار زیاد منتشر می‎ شود گفت: در فضای مجازی جریان اصلی اتفاق نمی ‎افتد و بیش از آنکه گردش اطلاعات صورت گیرد اختشاش اطلاعات اتفاق می‎ افتد و در فضای مجازی افکار عمومی قابل مدیریت نیست و به شدت پراکنده است و این بستر برای یک برنامه مهمی مثل مبارزه با کرونا بسیار زیان بار است.

اخبار مرتبط:
نماینده مجلس: در لایحه حجاب مقرر شده از افراد بی‌حجاب جریمه نقدی بگیرند اما بنای حاکمیت درآمدزایی نیست / در این لایحه افرادی که کشف حجاب کرده‌اند بازداشت خواهند شد
نماینده مجلس: در لایحه حجاب مقرر شده از افراد بی‌حجاب جریمه نقدی بگیرند اما بنای حاکمیت درآمدزایی نیست / در این لایحه افرادی که کشف حجاب کرده‌اند بازداشت خواهند شد

بهروز محبی، نماینده سبزوار می‌گوید: بیش از ۹۰ درصد افراد، با یک تذکر شفاهی، حجاب خود را رعایت می‌کنند و بنده این را به شخصه دیده‌ام. از این‌رو، حضور نیروی انتظامی برای نظم و نسق دادن به عفاف و حجاب جامعه، ضرورت دارد و کار این عزیزان، براساس قانون است.

آتش‌بازی در اراک / خداحافظی پرسپولیس با جام‌حذفی!
آتش‌بازی در اراک / خداحافظی پرسپولیس با جام‌حذفی!

آلومینیوم اراک و پرسپولیس در دیداری حساس به مصاف هم رفتند که پرسپولیس در این بازی شکست خورد و از جام حذفی کنار رفت.

هت‌تریک پیروزی‌ دختران ایرانی در کافا: ۱۶ گل در ۳ بازی!
هت‌تریک پیروزی‌ دختران ایرانی در کافا: ۱۶ گل در ۳ بازی!

تیم ملی فوتبال دختران ایران به سومین پیروزی خود در تورنمنت کافا دست یافت.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است