کد خبر : 121839
انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - 19:30
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

شکستن شیشۀ پری

شکستن شیشۀ پری

سید مسیح میرجعفری منتقد سینما در یادداشتی که در اختیار سایت مدارا قرار داد نوشت: کریستیانا پترزولد از مهمترین کارگردانان حال حاضر آلمان و مکتب برلین است. اوندیدن در سال ۲۰۲۰ دهمین کار او به حساب می­آید. اوندیدن امسال در هفتادمین جشنواره فیلم برلین نمایش داده­شد، جایی که پترزولد در سال ۲۰۱۲ بزرگترین افتخارش خرس نقره­ای را برای فیلم “باربارا” دریافت کرد. او از آغاز فعالیتش مورد توجه و تایید آلمانی­ها بوده­است. اما در طول ۲۵ سال فعالیت کارهای او هیچگاه جهانی نشده­اند. اوندین هم سرنوشت مشابهی داشت، در جشنواره برلین دیده­شد اما خارج از آن چندان مورد توجه منتقدان و مخاطبان قرار نگرفت.

سکانس­های زیادی وجود دارد که اوندین را در محل کارش، موزه­ای در برلین، می­بینیم. اطلاعات زیادی به شکل مونولوگ به سمت مخاطب می­آید و در واقع هیچکدام به دراماتیزه شدن اثر کمکی نمی­کند حتی گفتن آنها از سوی اوندین، حسی از او را به ما منتقل نمی­کند. برای معرفی شخصیت شاید یک بار نشان دادن شغلش کفایت می­کرد. اگر نکته خاصی در این مونولوگ­ها وجود دارد، کارگردان از بیان آن الکن است و دوربین نمی­تواند روی آن تاکید کند. اگر هم وجود ندارد پس باید حذف شوند.

شکل گیری رابطه اوندین و کریستوف هم چندان واضح نیست و ناگهان رخ می­دهد و وارد فازهای جدیدی می­شود. سکانس شکستن آکواریوم که ایده خوبی دارد، نقطه آغاز این رابطه است. در اینجا هم دوربین پی­او­وی درستی نمی­دهد. به سختی و با بازی خوبِ بیر و روگوفسکی؛ شکل­گیری یک لحظه و احساس را میان کاراکترها حس می­کنیم. بیر برای این نقش آفرینی واقعا شایسته جایزه­ی خرس نقره­ای از جشنواره برلین بود. او ظریف و دقیق بازی می­کند و همه چیز را در صورتش نشان می­دهد و از درونش مایه می­گذارد.

منطق و شخصیت پردازی اوندین براساس، چیزی است که ما از اسطوره کهن “اوندین” سراغ داریم. پری دریایی که با جلب عشق حقیقی مردی به انسان تبدیل شده­است. این تمام چیزی است که مخاطب عام یا حتی خاص می­داند. پترزولد، این اسطوره را اخذ کرده و در فیلمش از آن استفاده می کند اما مختصات شخصیت را تعریف نمی­کند. اوندین ۲۰۲۰ چه تفاوتی با آن اسطوره دارد؟ شغلش که تفاوت دارد، بقیه ابعادش چطور؟ اثر پترزولد هیچ مولفه­ای از ژانر فانتزی را ندارد و اسطوره­ای هم نیست. تکلیفش مشخص نیست که “چه ­می­خواهد باشد؟” پرداخت شخصیت­ها ضعیف است و داستان روایت خوبی ندارد. به رابطه اوندین با یوهانس و بُعد افسانه­ای و ورا انسانی او باید بیشتر پرداخته می­شد. رویداد کشته شدن یوهانس در فیلم، اگرچه سکانس جذاب و خاصی است ولی با پرداخت بهتر شخصیت­ها بیشتر دیده می­شد.

بدترین حرکت دوربین وقتی است که کریستوف در اتاق اوندین است و اوندین سعی دارد گفته­های خود در موزه را برای او تکرار کند، همان­هایی که به بازدیدکنندگان می­گوید. در اینجا دوربین سرگردان است. کات می­دهد. می­چرخد و هرکار می­کند جز اینکه حس صحنه را بسازد یا اقلاً حفظ کند. گذشته از سکانس­های بد، فیلم یک سکانس با احساس هم دارد. وقتی کریستوف و اوندین در خیابان قدم می­زنند و اوندین ناگهان یوهانس را می­بیند؛ باز می­­­گردد و او را نگاه می­کند، شات فوق­العاده­ای را شاهدیم. آنقدر این شات خوب است که آن را چندبار در فیلم می­بینیم و به پوستر فیلم هم تبدیل شده است .کافی است پوستر فیلم را ببینیم تا عشق را در چشمان او تماشا کنیم. اگر پرداخت داستان بهتر بود، این سکانس واقعا بهتر می­شد و به نقطه عطف احساسات بدل می­گشت اما این اتفاق نیفتاده است.

موسیقی متن فیلم به خوبی به فضای فیلم کمک کرده­است و تا جایی که ننکن بوده  از این ظرفیت استفاده شده­است و تاثیر سکانس­های مختلف را به خوبی افزایش داده­است.

“نافانتزی” پترزولد اگرچه فیلم تراز اولی نیست اما یک بازیگر به ما معرفی کرده است از. پائولا بیر؛ برنده چهارسال پیش جایزه “مارچلو ماستاریونی” به عنوان یک ستاره مُزد خود را گرفت و درخشید.

اخبار مرتبط:
عضو شورای شهر تهران: قراردادی که زاکانی با چینی‌ها بسته معادل ۲ سال درآمد شهرداری است / به منتقدان زاکانی در شورا اتهام سیاه‌نمایی و بازی در زمین ایران‌اینترنشنال زدند 
عضو شورای شهر تهران: قراردادی که زاکانی با چینی‌ها بسته معادل ۲ سال درآمد شهرداری است / به منتقدان زاکانی در شورا اتهام سیاه‌نمایی و بازی در زمین ایران‌اینترنشنال زدند 

شربیانی گفت: قرارداد ۲.۷ میلیاردی یورویی (نزدیک ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی) از منابع مالی و اقتصادی شهر است. حال اگر براساس درآمد حاصل‌شده شهرداری در سال ۱۴۰۲ محاسبه کنیم و آن را معادل صد هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و فرض کنیم که هزینه و خرج شهر تهران در دو سال آتی صفر ریال باشد و نرخ تورم هم صفر باشد، اگر معادل سال ۱۴۰۲ درآمد داشته باشیم، مبلغ این قرارداد دقیقا معادل دو سال تمام درآمد شهرداری تهران است.

رحیم‌پور‌ازغدی: در دانشگاه‌های آمریکا به فارسی می‌گویند مارگ بار اسرائیل I ببینید
رحیم‌پور‌ازغدی: در دانشگاه‌های آمریکا به فارسی می‌گویند مارگ بار اسرائیل I ببینید

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی مدعی شده است که در دانشگاه‌های آمریکا دانشجویان به فارسی شعار مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند.

پلیس با کمک حراست وزارت ورزش در ورزشگاه‌های کشور دوربین هوشمند نصب می‌کند
پلیس با کمک حراست وزارت ورزش در ورزشگاه‌های کشور دوربین هوشمند نصب می‌کند

فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ با تاکید بر اینکه به‌روزرسانی سیستم‌های نظارتی و زیرساخت‌های موجود در استادیوم‌های ورزشی یک امر مهم و حیاتی در برقراری و تامین امنیت در ورزشگاه های کشور است، گفت: نصب دوربین‌های هوشمند توسط پلیس در ورزشگاه‌ها کمک شایانی در رسیدن به این هدف مهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است