کد خبر : 149026
انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - 10:38
دسته‌بندی : دسته‌بندی نشده
چاپ

ایرج جنتی عطایی، «گل سرخ ترانه» ایران

ایرج جنتی عطایی، «گل سرخ ترانه» ایران
به گزارش سایت خبری مدارا؛  ایرج جنتی عطایی در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۲۵ در شهر مشهد دیده به جهان گشود. جنتی عطایی در دانشکده‌ی هنرهای دراماتیک تهران و کالج چلسی ِ دانشگاه لندن تاتر و جامعه‌شناسی ِ هنر خوانده است.

جنتی عطایی در مورد شرایط خانه‌ی کودکی‌اش می‌گوید: «خیلی خردسال بودم. پدر من با این‏که شغلش ربطی به هنر نداشت و درجه‏‌دار نیروی هوایی بود، اما به خانه که برمی‏‌گشت، تار و یا فلوتش را برمی‏‌داشت و اندوه، خستگی و رنجش را به زبان موسیقی ترجمه می‏‌کرد و من هم دورادور گوش می‌‏کردم و دورادور به من هم سرایت کرد. او خیلی دوست داشت که من ویولون بزنم. جالب است که دیگران فرزندان‏شان را مجبور می‏‌کردند که پزشک یا مهندس بشوند، پدر من، مرا مجبور می‏‌کرد که ویولون بزنم و همان‏طور که آن‏هایی که مجبور شدند پزشک بشوند، نشدند، من هم در زمینه‏‌ی ویولون زدن…

اما چون پدر وقتی میزد، نیازمند به‏‌کار بردن واژه بود تا حس و حالش را فریاد کند یا بخواند، دست به دامن غزل می‏‌شد و غزل می‌‏خواند. غزل را بر مبنای ملودی‌هایی که به ذهنش می‌‏آمد، تکه پاره می‌‏کرد و می‏‌گفت. من هم به ‏هر روی متوجه شدم جهانی وجود دارد، غیرواقعی، در کنار جهان بی‏رحم واقعی…»

ترانه‌سرایی را در نوجوانی آغاز کرد. برای ترانه‌های اولیه‌اش، میلاد کیایی آهنگ‌سازی می‌کرد. اولین کاری که به‌طور رسمی از او پخش شد ترانه‌ای بود به اسم «شِکوِه» که بر روی ملودی‌ای از سلیمان اکبری نوشته بود. بعدتر به صورت تیمی، کار با یکی از درخشان‌ترین آهنگ‌سازان موسیقی پاپ ایران، پرویز مقصدی را آغاز کرد. سپس به استودیو طنین پیوست و ترانه‌هایش در این دوران در کنار ترانه‌هایی از شهیار قنبری و اردلان سرفراز آغازگر موج نو ترانه‌ ایران شد.

او درباره ترانه‌هایی که در دهه ۵۰ و اواخر دهه ۴۰ سروده و موسوم به دوره طلایی موسیقی پاپ ایران است می‌گوید: «در هر صورت نمی‌شود این دوره‌ها را از مشابه‌های جهانی‌اش جدا کرد. باید ببینیم که در آن دوره در فرامرزهای ایران در موسیقی پاپ چه اتفاقی می‌افتاد و این دستاوردهایی که جامعه بشری داشت چطور کار می‌کرد. در ایران هم این اتفاق افتاد و آهنگ‌سازها و ترانه‌سراهایی به وجود آمدند که ناگهانه جامعه را متوجه نوع دیگری از ترانه کردند. نوعی که شما به عنوان پاپ از آن اسم می‌برید. آهنگسازهایی مثل سورن، مقصدی، کسانی که در این زمینه کارهای درخشانی کرده‌اند به ویژه پرویز مقصدی که برای من به نوعی پدر ملودی‌سازی مدرن و امروزی است.»

عطایی در سال ۱۳۵۱ به خاطر ترانه‌هایش و کوشش در راه توسعه‌ی فرهنگ از طریق موسیقی برنده‌ی جایزه‌ی فروغ فرخزاد می‌شود. عطایی علاوه بر ترانه‌سرایی دستی هم در نمایش‌نامه‌نویسی و کارگردانی دارد. نخستین نمایش‌نامه‌های ایرج جنتی «گربه، مرداب، انتظار» به کارگردانی فرهاد مجدآبادی در کارگاه نمایش و هم‌چنین «سوکنامه برای تو» به کارگردانی خودش در خانه‌ی نمایش در تهران به روی صحنه رفتند.

ایرج جنتی عطایی، یکی از اضلاع مثلث «ترانه نوین» ایران که او را «گل سرخ ترانه» نیز می نامند در همکاری با آهنگسازانی مانند بابک بیات آغازگر اتقاقی تازه در موسیقی ایران شد. زبان متفاوت و دایره واژگان وسیع ایرج جنتی عطایی سبب شد ترانه هایش به شدت مورد توجه قرار بگیرند.جنتی عطایی رفاقتی دیرین و رابطه عاطفی عمیقی با بابک بیات داشت، در روزهایی که آهنگساز فقید موسیقی ایران به سختی نفس می کشید و روزهای پایانی عمر را طی می کرد در مصاحبه ای گفت تجسمی از خود را در ایرج می دید.

عطایی ترانه‌سرایی قابل است که ترانه‌هایش توسط بسیاری از خوانندگان مشهور ایرانی خوانده شده است و به جد می‌توان گفت که این ترانه‌ها در شهرت خوانندگان نقش به‌سزایی ایفا کرده است. ترانه‌های ایرج جنتی عطایی به سرعت جای خود را میان توده‌ی مردم باز کرد. ترانه‌هایی که یک ویژگی اصلی و اصیل دارد و آن دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه است.

از ترانه‌های معروف او می‌توان به ترانه‌هایی هم‌چون «گل سرخ»، «جنگل»، «خونه»، «بن بست»، «دریایی»،«یاور همیشه مومن»، «گریه نکن»، «ستاره‌های سربی» و ترانه‌های بسیار دیگر اشاره کرد. او بیش از ۳ دهه است که در خارج از کشور به سر می برد.
اخبار مرتبط:
روزنامه دولت گلایه مراجع از رئیسی را سانسور کردند I بخوانید
روزنامه دولت گلایه مراجع از رئیسی را سانسور کردند I بخوانید

در حالی که در دیدار ابراهیم رئیسی با مراجع تقلید، علمای قم از وضعیت گرانی و تورم به شدت گلایه کرده بودند اما در گزارش امروز روزنامه دولت خبری از این گلایه‌ها نیست.

نزدیکان رئیسی بَرنده انتخابات اسفند و اردیبهشت‌ماه؛ قالیباف بازنده!
نزدیکان رئیسی بَرنده انتخابات اسفند و اردیبهشت‌ماه؛ قالیباف بازنده!

با برگزاری دور اول انتخابات مشخص شد که پایگاه قالیباف دیگر مانند گذشته نیست و علاوه بر آنکه او نسبت به چهارسال از یاران کمتری برخوردار است، دیگر حتی نمی‌تواند تعداد نفراتی همسو که از نظر عددی تعیین‌کننده باشند را راهی مجلس کند. شخص خود او هم حتی نتوانست به عنوان نفر اول تهران وارد مجلس شود و بعد از نبویان، ثابتی و رسایی در جایگاه چهارم ایستاد. همین شرایط کافی است تا به یک گزاره مهم برسیم آنکه طیفی در مقابل قالیباف حضور دارد که می‌تواند روند چهارسال پیش رو را برایش ساده نکند.

جلیل محبی خطاب به بیانیه بانک مرکزی درباره موسسه مصاف؛ چرا با پول‌شویی برخورد نمی‌کنید؟
جلیل محبی خطاب به بیانیه بانک مرکزی درباره موسسه مصاف؛ چرا با پول‌شویی برخورد نمی‌کنید؟

جلیل محبی نوشت: جناب اقای فرزین ریاست محترم بانک مرکزی، بجای برخورد با افرادی که در بانک‌ها با هیات تحقیق و‌تفحص بانک‌ها همکاری کرده اند باید با افرادی که وظایف خود را در زمینه پول‌شویی انجام نداده اند برخورد کنید.

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق محفوظ است