در روزهای سخت مراقب خود باشیم
در روزهای سخت مراقب خود باشیم
با کمال تاسف امروز هواپیمای مسافربری اوکراین سقوط کرد و 176 نفر جان باختند. این خبر تلخ را در حالی دریافت کردیم که متاسفانه در ماه‌های گذشته رخدادهای تلخ زیادی را تجربه کرده‌ایم: کشته شدگان برخی از شهروندان در آبان‌ماه، ترور فاجعه بار و به شهادت رسیدن سردار سلیمانی در هفتۀ گذشته و جان باختن قریب 60 نفر از هم‌وطنان در مراسم تشییع در روز گذشته.

به گزارش سایت خبری مدآرا، دکتر حمید پورشریفی استاد دانشگاه علوم بهزیستی در یادداشتی که در اختیار سایت مدآرا قرار داد درباره حوادث تلخ این روزها نوشت: هر کدام از این وقایعِ دردناک به تنهایی هیجان‌های منفی زیادی، از غم و اندوه گرفته تا نگرانی و اضطراب را برمی‌انگیزند اما وقوع پشت سرهم این رخدادهای تروماتیک، به ویژه تجربۀ مستقیم آنها قادر است در هر انسانی، نشانه‌هایی را ایجاد کند که در اختلال استرس حاد دیده می‌شود. در این میان، افرادی که دارای سابقه مشکلات روان‌شناختی از جمله اضطراب و افسردگی هستند ممکن است بیش از بقیه از این موارد آسیب ببینند.
اگر نسبت به قبل تحریک‌پذیرتر شده‌اید؛ در تمرکز یا در خواب رفتن و خواب ماندن با مشکل مواجه شده‌اید؛ وقایع تروماتیک به صورت غیراداری یادآوری می‌شود و شما را به هم می‌ریزد؛ گاهی احساس بهت و گیجی می‌کنید و یا بیش از قبل، تجربۀ احساسات مثبت برایتان سخت هست؛ در این صورت شما به درجاتی از نشانه‌های استرس حاد رنج می‌برید.
اگر نشانه‌های فوق را داشته باشید ولی اقداماتی را در صدد بهبود حال خود انجام ندهید ممکن است این نشانه‌ها ماندگار بوده و به مشکلات روان‌شناختی جدی‌تری تبدیل شده و عملکردتان را در زندگی مختل کند.
چنانچه اکثر نشانه‌های ذکرشده را تجربه می‌کنید، دریافت کمک حرفه‌ای از مراکز و متخصصان سلامت روان به ویژه روان‌شناسان و مشاورانی که تخصص مرتبط داشته و صلاحیت آنها توسط سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و سازمان بهزیستی کشور مورد تایید قرار گرفته است پیشنهاد می‌شود.
در صورتی که برخی از نشانه‌ها را تجربه می‌کنید شما می‌توانید با خواندن مطالب تخصصی از منابع معتبر که به زبان ساده نوشته شده است به خودتان کمک کنید. این مطالب در سایت برخی از مراکز مشاوره، به ویژه مراکز مشاوره دانشجویی دانشگاه ها یافت می‌شود.

  • منبع خبر : مدآرا